[voikko-devel] Jotakuta / senhetkinen

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sun Oct 1 19:00:37 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Tiedostossa sanat.lex oleva "jompi" taitaa olla turha. Paitsi että
> taitaa olla luvallista kirjoittaa myös "jomman kumman", "jommassa
> kummassa" jne.

Erikseen kirjoitettu muoto on nimenomaan väärin. MS Wordiin on laitettu
jopa automaattinen korvaus tähän. Kun kirjoittaa "jompi kumpi" ja
painaa välilyöntiä, siitä tulee "jompikumpi". Ilmeisesti "jompi" ei voi
yksinään olla missään. MOT-sanakirjassa sitä ei ole.

> Voisit kokeilla laittaa tuohon sanaan kentän
> tiedot: <ei_ys>
> ja katsoa riittääkö se. Myös sanalle "joka" voi kokeilla samaa.
> Minulla menee nyt pää sekaisin näiden sanojen kanssa, joten en tiedä
> mitkä loppujen lopuksi ovat oikein ja mitkä eivät :)

Harrastan vähän kokeiluja tällä <ei_ys>-lipulla.

> Voit laittaa sen toistaiseksi adjektiiviksi. Sanastossa on jo nyt
> paljon adjektiiveja, joita ei saisi taivuttaa vertailumuodoissa
> ("ekstra", "*ekstrempi", "*ekstrain"). Niitä varten on lisättävä sekä
> Joukahaiseen että Suomi-malagaan lippu "ei taivu vertailumuodoissa"
> ja käytävä kaikki adjektiivit kertaalleen läpi lisäten lippu
> tarvittaville sanoille.

Ok. En jaksa sitten vielä mennä Joukahaisessa adjektiivien
tarkistamiseen. Ne on kaikkein helpointa ja nopeinta hoitaa kerralla
sitten, kun Joukahainen osaa näyttää kaikki tarvittavat liput ja
johdokset.