[voikko-devel] Lippu ei_ys

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Oct 2 20:39:52 EEST 2006

On Monday 02 October 2006 20:22, Teemu Likonen wrote:
> Voisiko lippujen nimiä selkiyttää? Jos ne toimisivat niin kuin Harri
> ehdotti, mutta lisätään jokin keino sallia määriteosana oleminen vain
> genetiivissä (ysa_omanto?) ja vain nominatiivissa (ysa_nimentö?). Joka
> tapauksessa toiminta kannattaa kirjoittaa selkeästi auki esim.
> suomi.sym-tiedostoon.

Ilman muuta noita voisi selkeyttää. Kuitenkin ensin pitäisi määritellä loppuun
noiden lippujen ysa_omanto ja ysa_nimentö merkitys. Mitä tapahtuu silloin,
jos tuollainen sana johdetaan sanaluokasta toiseen? Onko lipun ysa_nimentö
tarkoitus sallia määriteosana oleminen nominatiivissa vai kieltää
määriteosana oleminen muissa muodoissa? (Suosittelen jälkimmäistä, ts.
käytetään määritelmissä pelkkiä kieltoja, jolloin lippujen yhdistäminen ei
johda uusiin määrittelyongelmiin.) En kyllä ole katsonut että miten nämä
nykyisetkään liput toimivat tuollaisissa tilanteissa.

Sanalle voi laittaa useita lippuja, muoto on
tiedot: <lippu1, lippu2, lippu3>

Ja kuten taisit sanoakin, hyvät määritelmät ovat itse asiassa oleellisempia
kuin se, miten hyvin Suomi-malaga sattuu noita määritelmiä noudattamaan.
Suomi-malagaa voi aina korjata jälkeen päin, mutta on harmillista jos
sanastoon tulee laitettua lippuja tuhansille sanoille ilman selkeää käsitystä
siitä, mitä ne merkitsevät. Todella hyvä kun otit tämän asian puheeksi nyt
kun Joukahaista ei vielä ole otettu käyttöön.