[voikko-devel] Nimi- ja laatusanoista sekä yhdyssanoista (oli Re: Lippu ei_ys)

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Tue Oct 3 07:58:29 EEST 2006

On Mon, Oct 02, 2006 at 05:11:52PM +0300, Teemu Likonen wrote:
> Törmäsin puoliksi sattumalta kristitty-sanaa tänään aiemmin ja kokeilin
> sen toimintaa. Aluksi "tapakristitty"- tai "äärikristitty"-tyyliset
> muodot eivät toimineet lainkaan. Muuten sanan "kristitty"
> laatusana-luokasta nimi_laatusana-luokkaan, jolloin em. yhdyssanat
> alkoivat toimia.

Kiitos. Kristitty voi tosiaankin olla sekä nimi- että laatusana.

Suomi-malagassa nimi- ja laatusanan ero on se, että laatusanalla on
vertailumuodot (kristitympi, kristityin), ja nimi- ja laatusanoista
johdetaan automaattisesti eri sanoja. (Ovatko kaikki sanat oikeassa
sanaluokassa on sitten eri juttu.)

Valo   -> valoinen(1), valoittain, valolainen, valollinen, valomainen, valoton
kaunis -> kauneus

(1) hyväksytään yleensä vain yhdyssanojen osina.

Tällä tavalla saadaan tietysti paljon sanoja, jotka ovat muodollisesti
oikein, mutta joita ei ole sanakirjassa, ja paljon tulee myös outoja
sanoja (valolainen?). Lipuilla ei_inen, ei_lAinen, ei_mAinen
tällaisten sanojen johtaminen voidaan estää.

Laatusanoilla (ja lukusanoilla) on myös sijamuoto, jolle olen antanut
nimen kerronto_sti (kristitysti, viidesti).

Nimi- ja laatusanoilla on eroja myös yhdyssanojen muodostuksessa,
mutta millaisia, sen selvittämiseksi pitäisi tutustua tarkemmin
Malaga-koodiin. (-:

Yhdyssanojen muodostamiselle pitää todellakin kehittää säännöt ennen
kuin rupeamme peukaloimaan Malagan koodia, ja Harri ja Teemu ovat jo
aloittaneet. He ovat keskustellet siitä, miten lipuilla voi säädellä
yhdyssanojen muodostamista, mutta mielestäni olisi syytä pohtia myös
sitä, miten yhdyssanat tehdään, jos mitään lippuja ei ole.

Kunhan saan pohdituksi asiaa, laitan ehdotukseni näytille.