[voikko-devel] Laajennus tuleville Firefox-2.0:lle ja Thunderbird-2.0:lle

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Oct 7 18:17:30 EEST 2006

On Saturday 07 October 2006 17:25, Andris Pavenis wrote:
> Laajennus tuleville Firefoxin ja Thunderbirdin 2.0 versioille on
> saattavissa. Se tukee sekä Voikon että Soikon. Soikko on pakattu mukaan,
> mutta Voiko pitää asentaa erikseen.
>
> Linuxissa olen testannut laajennuksen sekä Soikon että Voikon kanssa,
> mutta Windowsissa vain Soikon kanssa.
>
> Katso:
>
> http://ap1.pp.fi/mozilla/mozilla+voikko.html

LICENSE sanoo:

For extension see http://www.mozilla.org/MPL/

For soikko see dictionaries/soikko/soikko-license.txt

Sinun pitäisi vaihtaa laajennuksen lisenssi GPL-yhteensopivaan, muuten Voikon
käyttö ei ole mahdollista. MPL+GPL+LGPL -kolmoislisenssi, jolla Firefoxin
lähdekoodia nykyään levitetään, käy hyvin.

Joku voisi edelleen väittää, että Soikon ja Voikon linkittäminen samaan
ohjelmaan on silti GPL:n vastaista. Minusta näin ei tässä tapauksessa
kuitenkaan ole, koska laajennus käyttää Voikkoa TAI Soikkoa, mutta ei
molempia samaan aikaan, eikä puhtaan GPL:n alaista koodia levitetä itse
laajennuksen mukana. Tai onhan siellä voikko.h, joka on pelkän GPL:n
alaisuudessa. Mutta se on onneksi kokonaan minun kirjoittamani, joten voin
sen käyttöön antaa luvan tuolla kolmoislisenssillä, jos asialla kenellekään
on merkitystä.

Soikko taitaa muuten tuossa laajennuksessasi olla edelleen haavoittuvainen
sille kaivosaukko-bugille.