[voikko-devel] Joukahainen on otettu käyttöön / hakulausekkeet

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sun Oct 15 11:01:36 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Itse olen kallistumassa säännöllisissä lausekkeissa operaattorin ~*
> käyttöön, kuitenkin sellaisella lisämausteella, että asetetaan
> V := [aeiouyäö]
> C := [bcdfghjklmnpqrstvwxzšž]
> A := [aä]
> O := [oö]
> U := [uy]
> _ := .
> % := .*
- -
> Olisiko tämä kaikkien kannalta paras ratkaisu? Tietysti tätä varten
> pitää jo kirjoittaa ohje, muuten kukaan ei voi tietää miten nuo haut
> toimivat.

Varmasti oikein pätevä. Ehkä V:n kattamaan vokaaliryhmään voisi laittaa
myös akuutti-e:n ja -i:n tai mahdollisesti muitakin tarkkeellisia
merkkejä.

Yleensähän näitä V-, C-, A-, O- ja U-kirjainjoukkoja tarvitaan, kun
haetaan tai halutaan ilmaista kaikki saman morfeemin eri allomorfit.
Joukahaisessa on kuitenkin yleensä kustakin morfeemista vain yksi
ilmenemismuoto, pelkkä kantasanaan liittyvä, joten tässä mielessä nämä
eivät ehkä ole mitään maailman tärkeimpiä toimintoja.

Verbien käsittelyssä ne voivat kuitenkin olla hyvinkin tarpeellisia.
Joitakin johdettuja sanoja on valmiina sanastossa, ja niiden
hakemisessa tällaiset kirjainjoukkosymbolit ovat kyllä avuksi (esim.
teetto- tai kausatiivijohdokset %ttAA, %UttAA ja &tUttAA). Tällaista
toimintoa voi tarvita, jos sanojen johtamiskäytäntöjä muutetaan
Suomi-Malagassa. Ja on kai sekin mahdollista, että myöhemmin haluaa
verrata esimerkiksi ttAA-loppuisten verbien taivutuksia keskenään.

Eli kannatan :)