[voikko-devel] Yhdyssanojen tunnistusongelmia / adjektiivi-substantiivi

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Tue Oct 17 20:25:14 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Katsokaa myös
> http://joukahainen.lokalisointi.org/docs/sanaluokat.html
> johon olen kirjannut ylös ajatuksiani sanaluokkajaon tarkemmasta
> määrittelystä Joukahaisessa.

Kiitos paljon, tällaista määritelmää todella tarvitaan. Kysymyksiä toki
jää paljon vielä lipuista. Esimerkiksi "ei mAinen-johdosta" on sinänsä
selvä, mutta se sisältää samalla ajatuksen, että joistakin sanoista
tällainen johdos tehdään automaattisesti. Mistä tai minkä
taivutusluokan sanoista se tehdään?

Tuo ohje tuntuu antavan vapaamman luvan laittaa tarvittaessa
adjektiiveille "myös substantiivi" -lippuja, vapaamman kuin itse olen
käsittänyt. Koulukieliopin näkökulmasta olen ajatellut adjektiivien ja
substantiivien erot pääosin näin:

- Sairas kissa on vietävä hoitoon.
("Sairas" on selvä adjektiivi, koska toimii adjektiiviattribuuttina.)

- Kissa on sairas.
("Sairas" predikatiivina voidaan ajatella sekä adjektiiviksi että
substantiiviksi.)

- Sairaat hoidetaan mahdollisimman nopeasti.
("Sairaat" on merkityksessä 'sairaat henkilöt tai olennot (tai asiat)',
joten se on substantiivi.)

- Hyvän ja pahan taistelu.
("Hyvän" ja "pahan" ovat substantiiveja, koska ne eivät viittaa suoraan
laatuun vaan abstraktiin ilmiöön tai asian olemukseen.)

Adjektiivi on substantiivikäytössä yleisimmin juuri silloin, kun se
tarkoittaa ihmisjoukkoa. Itse en hahmota em.
sivun "sairaspilvi"-esimerkissä "sairas"-sanaa substantiiviksi. En
löytänyt "Iso suomen kieliopistakaan" mainintaa tällaisesta. Tämä ei
kuitenkaan haittaa; pääasia on, että Joukahaisen ja Suomi-malagan
kielioppi on nyt tältä osin kirjoitettu paremmin auki. Kaikki hyvin. :)