[voikko-devel] OpenOffice & voikko

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Oct 26 15:19:58 EEST 2006

On Thursday 26 October 2006 13:33, Sami Vento wrote:
> Terve!
>
> Oli puhetta Petr Mladek -nimisen henkilön kanssa openofficen paketeista:
> --

> Interesting. I looked at http://www.hunspell-fi.org/ and saw that it
> improved hunspell. hunspell is used in OOo be default now. Do you know
> about any plans to push voikko to the upstream OOo sources?
> --
>
> Eli onko mitään toiveita saada voikkoa osaksi vakio openofficea ja voiko
> nykyistä hunspell-komponenttia hyödyntää mitenkään?

Kaikki Hunspelliin tehdyt parannukset (kokonaiset kaksi riviä) ovat jo
OOo:ssa. Samoin muut bugikorjaukset joita on muutama tullut tämän vuoden
aikana. Voikko ei käytä Hunspelliä mihinkään. Pitänee vähän vielä täsmentää
tuota etusivulla olevaa englanninkielistä tekstiä...

Voikon saaminen osaksi OOo:ta on käytännössä mahdotonta, koska Sun vaatii
täydet uudelleenlisensointioikeudet kaikkeen sinne menevään materiaaliin
jotta he voitat rakentaa samasta lähdekoodista suljetun StarOfficen. Jos
lähtisimme sille tielle, pitäisi mm. kaikkien Joukahaisen käyttäjien ensin
tehdä kirjallinen sopimus (siis todella paperilla, sähköposti ei riitä) Sunin
kanssa tekijänoikeuksien siirrosta, mikä ei realistisesti ole mahdollista.
Itse voisin tuon sopimuksen allekirjoittaa jos asia siitä olisi kiinni, mutta
olisin sen jälkeen luultavasti yksin tätä Voikkoa tekemässä :)

Käyttäjien kannalta on aika vähän merkitystä sillä, onko Voikko osa
OpenOfficea vai erillinen laajennus. Linux-jakeluiden
pakettienhallintajärjestelmien avulla tuo ero on mahdollista häivyttää lähes
näkymättömäksi, ja Windowsiakin varten on jatkossa mahdollista esiasentaa
laajennuksia OOo:n asennuspakettiin.

Harri

PS. Tuo buildservice vaikuttaa aika mielenkiintoiselta systeemiltä. Kuuntelin
eilen Novellin Will Stephensonin esityksen aiheesta Tampereella. Ilmeisesti
tuo palvelu tulee jatkossa kaikkien kiinnostuneiden käytettäväksi, ja sillä
pystyy samasta lähdekoodista rakentamaan automaattisesti asennuspaketteja
useille jakeluille ja jakeluversioille, myös esim. Debianille. Myös
asennuslähteet muodostuvat näille kaikille automaattisesti. Tämä voisi olla
todella kätevä systeemi vaikkapa testipakettien tekemiseen libvoikolle ja
Suomi-malagalle (jotka muuttuvat kaikkein nopeimmin).