[voikko-devel] seikkasana/adverbi + ? / Vokaalisointu qvist-päätteisissä nimissä

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Thu Oct 26 20:11:14 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> En näe mitään suurta estettä sille, etteikö seikkasanat voisi erottaa
> muista sanoista. Ensin pitäisi kuitenkin käydä läpi tiedostossa
> erikoiset.lex olevat seikkasanat, joiden jatko-kentästä löytyy @sana1
> tai @sana2. Joistakin sen ehkä voi poistaa suoraan, toisissa voi olla
> tarpeen lisätä sanastoon vastaava etuliite.
>
> Teemu: noita sanoja näkyy olevan vain 28 kappaletta. Voisitko käydä
> ne läpi ja huolehtia, ettei jatko-kenttiin jää yhtään @sana-muuttujaa
> tai tavuviivaa? Kun olet nuo muutkin etuliitteet käynyt läpi, niin
> [...]

Tarkoitatko, että näille @sana-muuttujan sisältäville
adverbeille/seikkasanoille laitetaan samat @eln - @ell - @lt-jutut kuin
etuliitteille? Tämän voin toki tehdä.

Hoitelen ensin noita tavutusvihjeitä kaikkiin Joukahaisen sanoihin. Se
on ehkä huomenna hoidettu. Jotkut sivistyssanat vaativat hieman
etymologian selvittämistä ja lopulta puhdasta harkintaa, kannattaako
tehdä yleisten tavutussääntöjen mukaan vai alkukielen sanojen mukaan.
Jotkut sanat ovat niin mukautuneet suomen kieleen, että latinan
morfeemit eivät hahmotu. Apuna arvioissa ole käyttänyt MS Wordia.

Olen mm. jakanut qvist-päätteiset sukunimet sanojen rajalta.
Vokaalisointu on näiden kanssa hieman horjuva. Googlen "äänestyksessä"
voittaa aina sellainen "laki", että ihmiset eivät hahmota sitä
vokaalisoinnun kannalta yhdyssanaksi. Näin ollen ensimmäinen tavu
määrää vokaalisoinnun. Etuvokaalisointua kuitenkin esiintyy jonkin
verran päätteissä silloinkin, kun sanan alku on takavokaalinen. Tämä
viitannee siihen, että sana on mahdollista hahmottaa myös yhdyssanaksi.

Tarkoitan tällä höpinällä sitä, että nyt Joukahaisessa olevat
qvist-päätteiset nimet ovat ns. oikein tämän yleisen "lain" kannalta.
Jos haluamme sallia myös vaihtoehtoisen vokaalisoinnun, niin
_etuvokaalisen_ version voi käydä lisäämässä. Sen sijaan takavokaalista
versiota ei saisi lisätä sanoille, joilla sitä ei ole.