[voikko-devel] Merkistöbugi Tmispellissä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Sep 25 13:55:52 EEST 2006

On Monday 25 September 2006 13:37, Teemu Likonen wrote:
> Eräs käyttäjä sfnet.atk.linux-ryhmässä huomasi KDE:n oikoluvun jotenkin
> kaatuilevan välillä. Asia liittyi jotenkin merkistöasioihin, mutta
> kovin tarkkaan hän ei tilannetta kuvannut. Tutkin asiaa itse ja
> huomasin seuraavaa.
>
> Jos tmispellin käynnistää UTF-8-lokaalin ollessa käytössä (LC_CTYPE) ja
> jos tmispellille syöttää ISO-8859-1(5)-merkkejä e liUTF-8:n kannalta
> laittomia, niin tmispell kaatuu. Se vain sulkeutuu ilman mitään
> ilmoitusta ja palaa komentokehotteeseen. KDE:ssä tämä näkyy siten, että
> [...]

Tämä on totta, ohjeita pitäisi parantaa. Toistaiseksi tmispell tosiaankin
lopettaa toimintansa (mutta ei varsinaisesti kaadu) jos syötteessä on
virheellistä UTF8-dataa. Tähän Pauli Virtanen ilmeisesti viittasi sanoessaan,
että UTF8-virheenkäsittely on vielä keskentekoinen.

En tiedä, olisiko tässä tilanteessa vain parempi hylätä tai hyväksyä nuo
sanat. Ei tämäkään ole hyvä vaihtoehto, koska tällöin vääriä asetuksia
käyttävä käyttäjä luulee oikoluvun toimivan väärin. Koska tmispelliä ei
yleensä nykyään käytetä suoraan, meidän ei ole mahdollista näyttää
käyttäjälle järkevää virheilmoitusta.