[voikko-devel] Merkistöbugi Tmispellissä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Sep 26 19:30:59 EEST 2006

On Tuesday 26 September 2006 13:35, Teemu Likonen wrote:
> Kun Tmispellille antaa kaksi peräkkäistä pistettä oikoluettavaksi, se
> kaatuu. Näin käy komentoriviltä sekä KDE:n puoliautomaattisessa
> oikoluvussa.
>

> @(#) International Ispell Version 3.1.20 compatible tmispell-voikko 0.6
> ..
> *** glibc detected *** corrupted double-linked list: 0x080c0c00 ***
> Aborted

Bugi oli itse asiassa libvoikossa, ja se on nyt korjattu SVN:ssä. Mutta
havaitsin tmispellissä toisenkin bugin, jonka saa näkyviin valgrindissä jos
tmispelliin syöttää ensin merkkijonon -. ja sitten .-
Näistä ensimmäinen ilmeisesti siirtää tmispellin nroff-tilaan, ja jälkimmäinen
sitten sotkee nroff-suodattimen jollakin mystisellä tavalla. Enpä tiedä onko
tämä oleellista, ja jaksaako kukaan tuota suodatinta ruveta korjaamaan vai
onko parempi vain poistaa se kokonaan käytöstä.

Pitää vielä tutkia, kuinka tavallinen ispell toimii virheellisen UTF8-datan
kanssa ja korjata tmispelliä niin että se toimii samalla tavalla.

Kun näitä bugeja kuitenkin alkaa löytyä, niin ehkäpä on parasta tehdä
seuraavassa päivityksessä muutakin kuin vain korjata sanastoa. Siis
versionumeroksi tulee 1.2, mutta jätetään tämä kuitenkin aikaisintaan
jonnekin lokakuun loppupuolelle ettei tarvitse kenenkään turhaan kiirehtiä.
Tuo versio vaatii sitten malagasta version 7.8, alan hiljalleen
päivittelemään paketteja siihen suuntaan.