[voikko-devel] voikkohyphenate: kai-vosauk-ko

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Thu Sep 28 20:26:28 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Tämä on tunnettu asia, eikä mielestäni edes ongelma. Voikko pyrkii
> tavutuksessa varovaisuuteen [1], joten jos se havaitsee, että
> kaksiosaiselle yhdyssanalle on kaksi eri tulkintaa, se tavuttaa
> ainoastaan varmasti oikeista paikoista. Tällaisten sanojen (jotka
> eivät tosielämässä ole kovinkaan yleisiä) kohdalla käyttäjän
> oletetaan lisäävän itse tavutusvihje oikeaan kohtaan.

Ja mielestäni tämä on täsmälleen oikea tapa toimia. Sana tavutetaan
esimerkiksi "syysil-ta", ja käyttäjän vastuu on antaa ohjelmalle
tavutusvihje sen mukana puhutaanko sillasta vai illasta. Näin olen
nähnyt muidenkin tavutusohjelmien toimivan. En nyt jaksa bootata
Windowsiin todetakseni MS Wordin tapaa. Varsinaisen tavutuksen ja
rivityksen tekee Voikon tavutuspalveluja käyttävä sovellus, joten
tavutusvihjeet annetaan kyseiselle sovellukselle. Voikko ei niillä
käsittääkseni mitään tee.