[voikko-devel] Erisnimet ja yhdyssanat

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Sep 28 20:26:46 EEST 2006

On Thursday 28 September 2006 20:10, Teemu Likonen wrote:
> Suomi-malagan sanat/paikannimet.lex ohjeistaa alun kommenteissa, että
>
> "Vain ne paikannimet, jotka eivät ole myös tavallisia sanoja tai
> yhdyssanoja."
>
> Sinänsä järkevää, mutta syntyy ongelma yhdyssanojen kanssa. Voikko
> hyväksyy esimerkiksi yhdyssanan "Saarijärven-asunto" vain silloin,
> kun "Saarijärvi" on sanastossa nimenomaan paikannimenä. Jos se
> muodostuu yleisnimistä, tätä yhdysmerkin sisältävää sanaa ei ns.
> hyväksytä, ja ehdotukseksi tarjotaan
> yleisnimimuotoa "Saarijärvenasunto".
>
> Kuinka ratkaistaan? Saako paikannimiin laittaa yleisnimen näköisiä
> [...]

Ilman muuta saa. Tuo kommentti taitaa olla peräisin Sukija-versiosta, eikä ole
missään mielessä pätevä Voikon tapauksessa juuri kuvaamastasi syystä.

Tuon kommentin voi kyllä poistaa, vaikka eipä sillä enää ole paljon
merkitystä. Joukahaisen käyttöönotossa koko tiedosto poistuu joka tapauksessa
ainakin Suomi-malagan Voikko-versiosta.

Hannu: aiotko vielä jatkossa ylläpitää Sukijaa varten tuota sanastoa käsin,
vai alatko käyttää Joukahaisesta generoitua versiota? Olen pyrkinyt parhaani
mukaan säilyttämään kaiken Sukijaa varten oleellisen tiedon myös
Joukahaisessa, joten periaatteessa tuon pitäisi onnistua.