[voikko-devel] Erisnimet, yhdyssanat ja -merkit

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Sep 29 11:35:04 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Olen vastaillut oikeastaan näihin kaikkiin kysymyksiin jo
> toukokuussa,

Mutta kun ne keskustelut unohtuu. :) Pitäisiköhän lukaista arkistot
joskus uudelleen läpi.

> - - Erillinen switch-asetus vapaammalle
> yhdyssanan muodostukselle voisi kyllä toimia, sillä ehdolla että se
> on oletuksena pois päältä, - -

Enkä varsinaisesti kannata tätä, koska haittapuolia on niin paljon.

Minun rajoitukseni on selvästi se, että tajuan asioita vain suomen
kielen ja sen mahdollisuuksien näkökulmasta. Tekniikkaan on vaikeampi
päästä sisään.

Sivuhuomautus typografiasta: Olen nyt pari fonttia nähnyt, joissa U+2010
HYPHEN on selvästi lyhempi ja paremmin yhdysmerkiksi soveltuva kuin
U+002D HYPHEN-MINUS. Näissä U+002D näyttää olevan tehty nimensä
mukaisesti yleiskäyttöiseksi yhdys- ja miinusmerkiksi. Toivottavasti
näitä merkkejä ei aleta ihan joka paikassa käyttää sekaisin. Tuskinpa.