[voikko-devel] voikkohyphenate: kai-vosauk-ko

Kalle Lampila kalle.lampila at tut.fi
Sat Sep 30 15:26:37 EEST 2006

On Thu, 28 Sep 2006, Harri Pitkänen wrote:

> Tämä on tunnettu asia, eikä mielestäni edes ongelma. Voikko pyrkii
> tavutuksessa varovaisuuteen [1], joten jos se havaitsee, että kaksiosaiselle
> yhdyssanalle on kaksi eri tulkintaa, se tavuttaa ainoastaan varmasti oikeista
> paikoista. Tällaisten sanojen (jotka eivät tosielämässä ole kovinkaan
> yleisiä) kohdalla käyttäjän oletetaan lisäävän itse tavutusvihje oikeaan
> kohtaan.

Tämä on mielestäni oikea toiminta malli näiden sanojen kohdalla.
Mahdollinen laajennus olisi tuki puoliautomaattiselle tavutukselle, jossa
näiden moniselitteisten sanojen kohdalla käyttäjän annettaisiin valita
vaihtoehdoista oikea listalta. Eli libvoikko antaisi kaikki vaihtoehdot
eteenpäin ja tekstin käsittely ohjelma kysyisi käyttäjältä mikä näistä on
oikea. En tiedä onko tekstinkäsittelyohjelmiin mahdollista lisätä
tälläistä rajapintaan.

> Olemattomat sanat tavutetaan myös normaalien tavutussääntöjen mukaan, koska ne
> kuitenkin lähes aina antavat oikean tuloksen, eikä Voikon sanasto ole vielä
> niin kattava että olisi järkevää jättää tavuttamatta tunnistamattomat sanat.
> Tunnistamattomien sanojen tavutuksesta voidaan kyllä luopua joskus
> tulevaisuudessa, mutta muistaakseni useimmat "vaihtoehtoiset"
> tavutusohjelmatkin tavuttavat surutta myös tällaiset sanat.

Järkävää lienee säilyttää oletuksena tunnistamattomien sanojen tavutus.
Tietysti voisi lisätä option, jolla se voidaan kytkeä pois päältä.

--
Kalle Lampila