[voikko-devel] Tavutuskohtien prioriteetti

Petri Riihikallio petri.riihikallio at metis.fi
Wed Apr 4 00:43:11 EEST 2007

Täydellisyys on tässäkin asiassa kova tavoite. Kauan sitten erään
kirjapainon latojesetä kertoi minulle suomenkielen kummallisuuksia
kuten:

> sanojen rajakohtiin (yhtäsuuruusmerkki) tulisi korkein prioriteetti
> (1).

Aina tämäkään ei ole yksiselitteinen. Sanoissa maa-liero ja maali-ero
rajakohdan määrää merkitys.

> Lisäksi toki kannatan myös manuaalista tapaa prioriteettien
> määräämiseen, esimerkiksi juuri plusmerkeillä ja numeroilla
> kirjoitusasuissa.

Miten tavuttuvat eri taivutusmuodot Voikossa? Perinteisesti ei
tavutettu ra-vittu, koska loppuosa näyttää tekstiä silmäiltäessä
itsenäiseltä sanalta rivin alussa. Nykyäänhän koko sanan merkitys on
kyllä liudentut väliynähdyksen tasolle.

Kolmas muistamani esimerkki on jo aiemmin mainittu "hauista", jossa
tavutus riippuu merkityksestä.

Erilaisista varottavista sanoista oli kuulemma nuoremmille latojille
ihan listoja (vanhat osasivat ne ulkoa), koska niille on työtä
tehdessä itse sokea.

Mistähän vielä löytäisi vanhan latojan?
--
t. Petri