[voikko-devel] Yhdysnominit: pitkänäperjantaina , isoäidillä

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Apr 6 09:29:40 EEST 2007

Hannu Väisänen kirjoitti:

> Sanat "pitkäperjantai" ja "venättä" voisi varmaan lisätä
> Voikko-versioonkin, mutta jätän harkittavaksi, laitetaanko "venättä"
> sanalle lippu ei_voikko. (-:

"Venättä" kannattaa minun mielestä jättää pois oikolukusanastosta.
Menisikö se murteellisten sanojen puolelle?

"Pitkäperjantai" ja muut yhdysnominit, joissa molemmat osat taipuvat,
ovat Kotuksen taivutusluokassa 51 (nuoripari). Monet niistä voi
taivuttaa myös pelkästään lopusta eli ne ovat myös luokassa 50
(isoäiti). Pikaisen "grep ... | wc -l" -testin perusteella Kotuksen
sanastossa on 94 sanaa, jotka on joko mahdollista tai normien mukaista
taivuttaa luokan 51 mukaan.

Onko Suomi-Malagaan ja Joukahaiseen tarkoitus lisätä Kotus-luokka 51?
Jos ei, niin voisin jonkin ajan kuluttua alkaa värkätä käsin tai
puoliautomaattisesti Vimin ja makrojen avulla taivutusmuotoja erikseen
yhdyssanat.lex-tiedostoon.