[voikko-devel] Tavutuskohtien prioriteetti

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Apr 6 13:18:50 EEST 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Voi, mutta 4:n ja 5:n väliin lisääminen tarkoittaa siis sitä, että
> kyseisiä jakoja pidettäisiin suositeltavampana kuin jakoa kahden
> vokaalin välistä normaalissa tapauksissa. Jos tämä oli tarkoitus,
> niin sitten tuo on OK, mutta erityisesti "virko-aa" tuntuisi minusta
> sopivan paremmin 5:n ja 6:n välille.

Minusta "aa-mulla" on yleisesti hieman parempi kuin "virko-aa", koska
jälkimmäinen voi joissakin tilanteissa johtaa kappaleen lopussa olevaan
orpotavuun "aa". Typografisesti kumpikaan ei ole hyvä, mutta
prioriteetit on meidän keksittävä itse. Todella kökkö olisi "aa-
muna", joten pitkää vokaalia ei sanan reunasta ole hyvä erottaa
oikeastaan missään tapauksessa. Ehkäpä nämä tapaukset voisi laittaa
vieläkin huonommaksi kuin yleinen "jako vokaalien
välistä" -prioriteetti (ruo-alla, ai-empi, inti-aani).