[voikko-devel] Uusi lomake sanaston puutteista ilmoittamiseen

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Apr 25 22:30:20 EEST 2007

On Wednesday 25 April 2007, Reijo Tomperi wrote:

> - Testasin sanaa "kissa" ja se siirtyi listalle. Sana kuitenkin löytyy
> jo ennästään sanastosta, joten onko tämä toivottu ominaisuus, vai
> pitäisikö tuohon lisätä tarkistus, ettei olemassaolevaa sanaa voi
> ehdottaa? Sama sanahan voi tietysti olla usean eri sanaluokan sana,
> joten siltä kannalta katsoen tuo voi olla tarpeenkin.

Et ehkä huomannut edellisessä viestissäni ollutta kappaletta:
"Voi olla, että jossain vaiheessa kehitän tuota palvelua niin, että se
varmistaa automaattisesti, onko ehdotettu sana jo Joukahaisessa tai
tunnistaako Voikko sen jotain muuta kautta. Mutta toistaiseksi tällaisia
tarkistuksia ei tehdä."

Eli asia on jo huomioitu, mutta koska entisessäkään systeemissä ei tätä
toimintoa ollut, en pitänyt sitä mitenkään kiireellisenä asiana. Pikainen apu
voisi olla laittaa sivulle linkki webvoikon oikolukupalveluun, siinähän on
aina lähes ajantasainen (korkeintaan 24 tuntia vanha) sanasto käytössä.

> - Toisaalta huomasin juuri, että jos sanaa on jo ehdotettu, samalle
> sanalle ei voi tehdä uutta ehdotusta. Tässä on se pieni riski, että jos
> vahingossa ehdotti sanaa eikä huomannut täyttää lisätietoja-kenttää,
> niin jälkikäteen niitä ei voi enää antaa. En tiedä miten usein tämä
> tilanne voisi tapahtua.

Lopullisesti sanan lisää kuitenkin vasta joku Voikon kehittäjistä, joten ei
ole kovin vakavaa, jos tuossa tulee tehtyä virheitä. Ja koska vierailevia
käyttäjiä ei tunnisteta mitenkään, en haluakaan, että kuka tahansa voi mennä
muuttelemaan toisten tekemiä ehdotuksia. Tuon lomakkeen pitäminen
mahdollisimman yksinkertaisena on kuitenkin itsessään aika tärkeää.

> - "Virheellinen sana" toiminallisuudesta meille muuten voi tulla ongelma
> siinä tapauksessa, että jotain sanaa ehdotetaan ja se laitetaan
> Joukahaiseen, mutta se laitetaankin väärin. Ilmoittaja huomaa, että sana
> ei vielä toimi oikein ja yrittää lisätä sanaa lisähuomautuksella "ei
> toimi tässä ja tässä taivutusmuodossa", mutta saakin eteensä vain
> virheen, että sana on jo ilmoitettu?

Tällaisia tapauksia (ja muita erikoisjuttuja, vaikkapa virheellistä tavutusta)
varten voisi lisätä tuolle sivulle sähköpostilinkin tai vapaamuotoisen
palautelomakkeen.

> - Etusivulle "Ehdota uusia sanoja lisättäväksi sanastoon" pitäisi
> mielestäni olla "Lisää sanoja" otsikon alapuolella, koska sieltä sitä
> ensimmäisenä etsii.
>
> - Koska tämäkin projekti alkaa varmaan vähitellen saada katsojia, voisi
> ehkä etusivun "sinulla ei ole oikeutta" linkit poistaa näkyvistä silloin
> kun käyttäjä ei ole kirjautunut sisälle. Nehän periaatteessa vain
> hämäävät niitä käyttäjiä joilla oikeutta ei ole ja vaikeuttavat
> sellaisten linkkien löytämistä joihin heillä on oikeus.

Joo, tuon etusivun siivoaminen on ollut minulla jo jonkin aikaa mielessä.
Siinä on muutakin ongelmaa esim. tuon hakutoiminnon kanssa, joka on niin
sekava ja keskeneräinen, ettei sitä tavallinen kansa varmasti osaa käyttää,
eikä se tehokäyttäjiäkään kovin hyvin palvele.

Kannattaa kuitenkin huomata, että tämän vuoden puolella tuota entistä
sanastoehdotuspalvelua on käytetty ehkä noin kymmenen sanan verran
kuukaudessa (ellei joku muu kuin minä ole käynyt sitä siivoamassa), ja tämä
luku sisältää kaikki virheellisetkin ehdotukset. Käyttö hiipui kumman
nopeasti juuri tuossa vuodenvaihteen kohdalla. Olisi kyllä ihan hyvä saada
sitä markkinoituakin enemmän. Aito käyttäjäpalaute on kuitenkin aika
arvokasta, jos sitä jollain tavalla onnistutaan saamaan.

Nämä lomakkeet ovat muuten suhteellisen yksinkertaisia Python-skriptejä, joten
oppimiskynnys ei ole mitenkään korkea, jos jotakuta kiinnostaa osallistua
niiden kehittelyyn. Ja graafisessa suunnittelussa minä olen tunnetusti niin
surkea, että jos joku haluaa tuota Joukahaisen etusivua parannella, niin
oikein mielelläni tekisin tulevat korjaukset vaikka suoraan jonkun toisen
tekemän sivupohjan avulla :)