[voikko-devel] Libvoikko 1.3rc1

Timo Jyrinki timo.jyrinki at iki.fi
Tue Feb 6 12:29:31 EET 2007

> Wfinnish taitaa olla tarpeeton, koska tmispell-voikko korvaa sen
> täysin. Jättäisin sen pois.

Kyllä.

> Aspellin voi kai jättää, jos paketista libenchant1c2a on jakelussa
> mukana versio 1.3.0-2 tai uudempi (Feistyssä näkyy jo olevan).
> Vanhempaa versiota käytettäessä tulee Abiwordissa ongelmia mikäli
> yksikään vaihtoehtoinen oikolukupaketti on asennettuna.
> Myspell-fi on kiistanalainen. Ilman sitä Thunderbirdin oikoluku ei
> toimi ollenkaan, mutta jos sen asentaa, OpenOfficen oikoluku ei
> luultavasti toimi oikein ilman asetusten manuaalista korjailua.

Lähdin nyt kuitenkin siitä, että myös nuo kaksi poistetaan
oletusasennuksesta. Heräsin lähinnä siinä vaiheessa kun tajusin että Gaim
(aspell) alleviivaa joka toisen sanan viesteissäni, olin vain oppinut
olemaan välittämättä. Myspell-fi:n kohdalla taas tosiaan tuo mahdollinen
OOo:n häiritseminen on mielestäni isompi asia kuin huonon oikoluvun
poisjääminen Thunderbirdistä.

Sekä aspell-fi:n että myspell-fi:n voi kuka tahansa asentaa erikseen, jos
tietää sitä haluavansa. Mutta mielestäni on mukavampi, että nyt kun
Voikkoa tullaan esim. Ubuntu 7.04:ssa mainostamaan varmasti, niin
ihmisille ei tulisi kuva että "eipä se oikoluku nyt kovin hääppöiseltä
vaikuta sähköpostiohjelmassa". Parempi lähteä nyt tältä pohjalta että on
hyvä oikoluku niissä ohjelmissa jotka tukevat sopivia oikolukuohjelmistoja
(ispell, libenchant, ja sitten OOo erikseen), ja tästä mennään eteenpäin
joko niin että useampi ohjelma (GNOME, KDE, Mozilla) alkaa siirtyä
oikeasti libenchantiin, tai tehdään lisää tmispell-voikkomaisia ohjelmia
myspell-fi:n ja aspell-fi:n korvaajiksi.

-Timo

--
http://www.iki.fi/tjyrinki/