[voikko-devel] Palata - salata

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Feb 12 17:38:53 EET 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Mitä teemme rinnakkaisten taivutusten "pauhajan" (="pauhaan") ja
> "pauhajaisi" (="pauhaisi") kanssa? Nämä rinnakkaiset muodot löytyvät
> sanoilta "avata", "halata", "herätä", "palata", "pauhata" ja
> "varata". Oma mielipiteeni on, että näitä ei tarvita oikoluvussa,
> joten siirtäisimme ne luokkaan "salata" ja laittaisimme
> historialliseksi taivutusluokaksi "palata". Tämä olisi myös Kotuksen
> luokituksen mukainen ratkaisu, sekään ei tunne näitä kyseisiä
> rinnakkaismuotoja.

Samaa mieltä.

> Verbimuodot "halajan", "halajat" jne. olisi silti hyvä saada
> sanastoon. Kotuksen sanalista ei niitä tunne, mutta niitä ainakin
> runollisessa kielessä edelleen käytetään. Merkitys tosin on "haluta"
> eikä "halata", kuten SMV asian nykyään tulkitsee.

Joo, nuo ovat varsin yleisiä ja efektin vuoksi niitä käytetään siellä
täällä.

Toinen runolliseen tai vanhaan kieleen liittyvä asia: Suomi-malagan
taivutusluokka <vilkas> sisältää myös konsonanttivartaloisen essiivin:

vilkas : vilkkaa|na ~ vilkas|na
rakas : rakkaa|na ~ rakas|na

Ehdottaisin tuon poistamista oikoluvusta.

Joskus aiemmin oli puhetta joiden vanhempien muotojen sallimisesta. Itse
esimerkiksi kannatan "taivaalla ~ taivahalla" -muotojen säilyttämistä,
mutta liittyykö tämä konsonanttivartaloinen essiivi samaan sääntöön?