[voikko-devel] Suomi-malagoiden yhdistäminen

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Feb 20 13:49:03 EET 2007

On Tuesday 20 February 2007 07:32, Hannu Väisänen wrote:
> Mites on muun koodin yhdistämisen kanssa, vai onko Suomi-malaga
> jakautumassa kahteen eri versioon? Minua kiinnostaa saada
> Joukahaisen sanasto toimimaan Sukijassa automaagisesti.

Tämä on tosiaan sellainen asia, jonka suhteen ratkaisu pitäisi tehdä
mahdollisimman pian. Tammikuussa yhdistin kaiken mitä pystyin, mutta
ongelmakohdaksi muodostui tiedosto suomi.lex. Olisi hyödyllistä, jos
pystyisit tekemään sille jotain, sillä minä en oikein osaa hahmottaa niitä
kaikkia muutoksia jotka olet tiedostoon syksyn aikana tehnyt. Useimmat eivät
välttämättä vaikuta Voikkoon mitenkään, ja voit ihan vapaasti siirtää
sellaiset muutokset tiedostoon trunk/suomimalaga/suomi.lex. Myös rivien
järjestystä voit Voikko-versiossa vaihtaa haluamaksesi, minulla ei ole siihen
asiaan mitään erityistä kantaa. Katsotaan sitten yhdessä hankalammat kohdat
läpi.

Sanaston kanssa voidaan tehdä niin, että minä yritän loppuviikon aikana
luonnostella XML-formaatin Joukahaisen aktiivisen sisällön (käytännössä
kaikki paitsi tallennushistoria ja kommentit) tallennusta varten. Lähetän sen
sitten tänne listalle kommentoitavaksi, ja kunhan formaatista on päästy
yksimielisyyteen, lisään sille tuen Joukahaiseen mahdollisimman pian. Olen
tullut siihen tulokseen, että XML:n käyttö on tässä tulevaisuutta ajatellen
parempi idea kuin malagan oma formaatti. Sitten teen muuntimen
XML-formaatista Voikon malaga-formaattiin, ja sinä voit lopuksi muokata
kyseistä muunninta niin, että se tuottaa Sukijalle sopivan lex-tiedoston.

Myös Suomi-malagan Makefileä pitää parannella Voikkoa varten. Olen jo
kokeellisesti tehnytkin uuden targetin "voikko-install", mutta tarvitsen myös
targetit "dist-gzip" (täysi lähdekoodipaketti) ja "voikko-dict-gzip"
(mukautettavan Voikko-sanaston osittainen lähdekoodipaketti). SVN:stä pitää
siivota pois postscript-tiedostot, ja Suomi-malagan lähdekoodipuun
päähakemisto pitäisi mielellään järjestää niin, että suomea osaamaton
ihminenkin suunnilleen hahmottaisi paketin rakenteen. Tällaisia asioita
ainakin tarvitaan jos halutaan Suomi-malagat yhdistää.

Viime päivinä olen kirjoitellut openoffice.org-voikkoa uusiksi. Toivottavasti
saan sen vielä tällä viikolla sellaiseen kuntoon, että voin sen julkaista
SVN:ssä.