[voikko-devel] Tyyliseikoista tavutuksessa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Jan 26 11:55:59 EET 2007

On Friday 26 January 2007 11:41, Teemu Likonen wrote:

> Tai muotoilisin säännön niin, että sanan alusta ei missään tilanteessa
> erotettaisi alle kolmen merkin tavua (vain "xxx-"). Sama pätisi myös
> sanan loppuun silloin, kun se yhdistyy toiseen sanaan ("-xxx=").
> Lisäksi aiemmin mainitut perusjutut eli yhtä kirjainta ei laiteta
> koskaan eri tavuun sanan reunasta ja vokaalien välistä ei jaeta.
>
> Lyhin tavutettava yhdyssanan keskellä oleva sana olisi siten
> muotoa "=xxx-xxx=". Irrallisena oleva lyhin tavuttuva sana olisi
> muotoa "xxx-xx". Pisin sana, joka ei tavutu ollessaan yhdyssanan
> keskellä, saattaisi olla "=tomaatti=".

> [...]

Tuo voisi olla ihan hyvä sääntö, jonka voisin vielä libvoikkoon lisätä
erillisenä optiona. Openoffice.org-voikossa en kuitenkaan sitä uskalla ottaa
käyttöön, koska OpenOfficen käyttöliittymän kautta ei tuota asetusta pystyisi
muuttamaan, mikä on aika vakava ongelma jos joku haluaa saada myös neljän
merkin sanat tavutettua.

Mutta kunnollisissa taitto-ohjelmissa (vaikkapa Skribus) tuo asetus varmasti
olisi ihan käyttökelpoinen.