[voikko-devel] Libvoikko 1.3rc1

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Jan 31 17:08:35 EET 2007

Timo Jyrinki kirjoitti:

> Tällä hetkellä ihan "Voikko 1.2", paitsi että OOo-voikon versionumero
> on 1.1 (sama kuin virallinen 1.2 paitsi mutta komponentin nimi
> Oo2-voikko).
>
> UpstreamVersionFreeze on jo viikon päästä, ja vaikka siihen onkin
> mahdollista saada poikkeuksia niin poikkeusmahdollisuutta käytetään
> lähinnä silloin kun jostain merkittävästä korjauksesta tms. on kyse.

Hmm, ehkä Edgyllekään ei sitten kannata tehdä enää Voikon paketteja. On
vähän ikävää, jos Feistyssä on vanhemmat versiot; pitäisi sitten
mielellään sillekin tehdä joitakin epävirallisia paketteja. Me kun
Harrin kanssa vähän ajattelimme lopetella Debian-binaaripakettien
tekemisen ja antaa jakelun hoitua distrojen kautta. Ehkä se sujuu
parhaiten juuri tässä vaiheessa.

Tietysti halutessaan kuka tahansa voi tehdä epävirallisia binaareja.
Ainakin Otto Kekäläinen (Sange, Linux-tuki.fi tms.) lupasi aiemmin,
että ubuntu.fi-palvelinta voisimme käyttää (se lupaus oli suunnattu
Voikon kehittäjille).

Mutta jos valmiita binaareja ei tehdä libvoikko 1.3:sta ja seuraavasta
suomi-malagasta, niin näiden julkaisusta ei kannata kovin äänekästä
fanfaaria soittaa suurelle yleisölle. Muuten ihmiset pettyvät, koska
www.lemi.fi/voikko/ ei tarjoakaan mitään uutta.

> Onko teillä muuten mielipidettä siitä, pitäisikö
> aspell-fi/myspell-fi/wfinnish poistaa vai jättää
> language-support-fi:n riippuvuuksiin? Ne eivät toimi kovin hyvin,
> mutta toisaalta niitä käytetään eri ohjelmissa kuin
> OOo/ispell/libenchant. Eli onko että oletuksena joissain ohjelmissa
> ei ole ollenkaan oikolukutukea (kuten tämä Thunderbird...) vai että
> niissä on huonohko sellainen.

Koskaan missään keskusteluissa ei ole minulle tullut ilmi, että joku
käyttäisi muuta kuin Soikkoa tai Voikkoa. Itse en ole noita edes
kokeillut. Minun tuntumaan ei yksinään kannata luottaa.

Debianin paketinhallintaan voi laittaa vaihtoehtoja, joten noita voisi
laittaa rinnakkaisiksi siten, että Voikon paketit, joita
todennäköisimmin halutaan, mainitaan ensin. Tällöin paketinhallinta
_muistaakseni_ valitsee vaihtoehdoista ensimmäisen, jos ei erityisesti
pyydetä asentamaan jotain muuta. Riippuvuuksiin siis joitain tällaista:

Depends: openoffice.org-voikko | myspell-fi, tmispell-voikko | wfinnish

Luonnollisestikaan oo.o-voikkoa ei kannata laittaa, jos itse OOo ei
kuulu pakollisiin asennettaviin Ubuntussa. Muuten oo.o-voikko vetäisi
sen mukanaan. En takaa, että tuo ehdotus olisi hyvä. :) Kannattaa
miettiä, mitkä paketit ovat toiminnallisesti rinnakkaisia. Minulla ei
noista oikein ole kokemusta.