[voikko-devel] Astevaihteluluokkien tarkistus, yhdyssanat

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Mar 25 18:35:26 EEST 2007

Otan pian käyttöön astevaihteluluokkien tarkistuksen kotus-diffin tulosteessa.
Näyttäisi kuitenkin siltä, että kovin paljon astevaihteluun liittyviä
virheitä sanastossa ei ole, ja monet havaituista virheistä ovat sellaisia,
joita ei voi korjata tekemättä muutoksia Joukahaiseen tai muuntoskripteihin.
Tästä syystä pyytäisin, että muut eivät alkaisi tekemään noita muutoksia
ennen kuin olen itse käynyt läpi kaikki tapaukset ja tehnyt ohjelmiin
tarvittavat muutokset (voi olla, että korjaan samalla kaikki tavallisetkin
virheet, jos niitä on hyvin vähän). Lähetän uuden sähköpostin, kun olen tämän
tehnyt.

Huomasin, että Teemu on merkinnyt siirretyksi muutamia yhdyssanoja, jotka
tunnistuvat oikoluvussa muuta kautta. Tämä on periaatteessa oikein, mutta en
ole varma, onko se kaikissa tapauksissa hyödyllistä pitemmällä aikavälillä.
Esimerkiksi sana "henkilökohtainen" kyllä tunnistuu yhdistelmänä "henkilö +
kohta + inen", mutta kyseessä on yleinen "sanakirjasana" joka voi
tulevaisuudessa vaatia oman tietueen jostain muusta syystä. Vaikkapa siksi,
että sanan osista laskettu yleisyysluokka poikkeaa huomattavasti sanan
todellisesta yleisyysluokasta. Tätä asiaa pitää miettiä vähän lisää, mutta
tuntuisi siltä, että ei ole tarpeen merkitä siirretyiksi sellaisia
yhdyssanoja, jotka löytyvät Kotuksen sanalistasta omina tietueinaan.