[voikko-devel] openoffice < 2.0.4 && openoffice.org-voikko >= 2.0

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun May 6 11:30:27 EEST 2007

On Sunday 06 May 2007, Sami Vento wrote:
> Terve!
>
> Olen ylläpitänyt openSUSE:n paketteja ja törmäsin nyt tämmöiseen ongelmaan.
> Tässä on openSUSE:n käyttämät openoffice-versiot:
> openSUSE 10.0:  OpenOffice_org-1.9.125-5
> openSUSE 10.1: OpenOffice_org-2.0.2-25
> openSUSE 10.2: OpenOffice_org-2.0.4-38
>
> Ilmeisesti tuo 2.0.4 on jokin maaginen raja, jossa tämä
> oxt-lisäosa-formaatti otettiin käyttöön. Kysymys kuuluukin, miten saan
> openoffice.org-voikko-2.0 -paketin toimimaan 10.0:ssa ja 10.1:ssä? Onko
> jotain helppoa keinoa muuntaa oxt -> uno.pkg, vai ovatko muodot täysin
> [...]

Tiedoston nimeäminen uudelleen pitäisi riittää, oxt on ainoastaan (lähes
mitätön) laajennus uno.pkg-formaattiin. Tämä saattaisi riittää, jos lisäosan
haluaa saada toimimaan versiossa 2.0.3, tällöin ainoastaan x86_64-tuki jäisi
pois. Mutta vanhemmista OOo:n versioista puuttuu jo jonkin verran sellaista
toiminnallisuutta, jota openoffice.org-voikko 2.0 käyttää. Siispä en usko,
että lisäosa toimii noin helposti versiolla 2.0.2 tai vanhemmilla. Näissä on
itsessäänkin vakavia puutteita suomen kielen käsittelyn suhteen. 2.0.3 oli
ensimmäinen, joka osasi edes käsitellä suomen yhdyssanat oikein.

> Minulla on kyllä .oxt -paketit myös 10.0:lle ja 10.1:lle, joten jos täällä
> jollain on jompikumpi noista, niin ilmoitelkaa. Päästään testaamaan
> pakettien toimivuus...

Miten olet nuo paketit tehnyt? Ainakaan dokumentaation mukaan jo lähdekoodista
kääntämisen pitäisi epäonnistua, jos käytössä on 2.0.2:n tai vanhemman
version SDK. En tosin ole itse tuota testannut muilla versioilla kuin 2.0.4
ja 2.2, joten voihan se toimiakin.

Openoffice.org-voikko 1.2 toimii tietääkseni ihan hyvin libvoikon version 1.4
kanssa, ja myös tulevan Suomi-malagan 0.7.5-version kanssa. Niinpä monet
uusista parannuksista oikoluvussa ja tavutuksessa ovat käytettävissä
vanhemmissakin OOo:n versioissa, vaikka openoffice.org-voikkoa ei
päivittäisikään tähän uusimpaan versioon.

Jatkossa openoffice.org-voikon uudet versiot vaativat todennäköisesti
suhteellisen uuden version OpenOfficesta. Tämä johtuu siitä, että merkittävin
syy uusien versioiden julkaisemiselle on tarve tukea uusia OOo:n toimintoja.
Vanhat versiot openoffice.org-voikosta säilyvät edelleen tuettuina. Jos
esimerkiksi komponentista löytyisi nyt jokin vakava bugi, julkaisisin
korjausversion 2.0.1 lisäksi myös version 1.2.1, jos bugi koskisi tätäkin
versiota. Versiota 1.2 tuetaan tällä tavoin ainakin niin kauan, kun Debian
tukee omaa 1.1-versiotaan, siis luultavasti vähintään kaksi ja puoli vuotta.
Sama koskee myös libvoikkoa.