[voikko-devel] openoffice < 2.0.4 && openoffice.org-voikko >= 2.0

Sami Vento sami.vento at opensuse.fi
Sun May 6 11:57:59 EEST 2007

Harri Pitkänen kirjoitti viestissään (lähetysaika Sunday, 6. Mayta 2007):

> Miten olet nuo paketit tehnyt? Ainakaan dokumentaation mukaan jo
> lähdekoodista kääntämisen pitäisi epäonnistua, jos käytössä on 2.0.2:n tai
> vanhemman version SDK. En tosin ole itse tuota testannut muilla versioilla
> kuin 2.0.4 ja 2.2, joten voihan se toimiakin.

Ihan hyvin paketit kääntyivät. tein tosiaan sen jo aiemmin, mitä ehdotit, eli
nimesin vaan .oxt:n .uno.pkg:ksi. En kyllä saanut asennettua sitä chrootissa
olevaan openofficeen. Valitteli jotain puuttuvasta java-ympäristöstä. Tämän
takia olisikin hienoa, jos löytyisi joku testaaja...

> Openoffice.org-voikko 1.2 toimii tietääkseni ihan hyvin libvoikon version
> 1.4 kanssa, ja myös tulevan Suomi-malagan 0.7.5-version kanssa. Niinpä
> monet uusista parannuksista oikoluvussa ja tavutuksessa ovat käytettävissä
> vanhemmissakin OOo:n versioissa, vaikka openoffice.org-voikkoa ei
> päivittäisikään tähän uusimpaan versioon.

Juup. tämä on hyvä tietää. toivottavasti pidätte yhteensopivuuden tai ainakin
ilmoitatte, kun se hajoaa.. ;)

> [...]
> suhteellisen uuden version OpenOfficesta. Tämä johtuu siitä, että
> merkittävin syy uusien versioiden julkaisemiselle on tarve tukea uusia
> OOo:n toimintoja. Vanhat versiot openoffice.org-voikosta säilyvät edelleen
> tuettuina. Jos esimerkiksi komponentista löytyisi nyt jokin vakava bugi,
> julkaisisin korjausversion 2.0.1 lisäksi myös version 1.2.1, jos bugi
> koskisi tätäkin versiota. Versiota 1.2 tuetaan tällä tavoin ainakin niin
> kauan, kun Debian tukee omaa 1.1-versiotaan, siis luultavasti vähintään
> kaksi ja puoli vuotta. Sama koskee myös libvoikkoa.

Mielestäni tämä ei ole hyvä suuntaus. Paras keino pitää käyttäjäkunta /
hankkia lisää käyttäjiä on pitää ohjelmisto alaspäin yhteensopivana
mahdollisimman pitkään. Tämä siitä syystä, että harvassa distribuutiossa
tulee esim. openofficen uusinta versiota, vaan ne pitäytyvät tietyssä
versiossa, kunnes jakelun seuraava versio julkaistaan. Tarkoitan, että esim.
tämä 2.0.4 voisi olla se minimi-standardi. Kun alaspäin yhteensopivuus
rikotaan, kasvatettaisiin isointa versionumeroa (openoffice.org-voikko 3.0,
jne)..

Itselläni ei ole resursseja ylläpitää omaa versiota. toki voin kääntää 1.2.1:n
10.0:lle ja 10.1:lle, jos/kun semmoinen julkaistaan, mutta en kyllä suuremmin
ala etsimään/korjailemaan bugeja.. siihen ei taidot/aika riitä..

Vielä lisäyksenä tuohon alaspäin yhteensopivuuden rikkomiseen. Mitä harvemmin
alaspäin yhteensopivuus rikotaan, sitä vähemmän on ylläpidettäviä haaroja..
Kannattaakin siis miettiä, mitkä ominaisuudet oikeasti ovat semmoisia, mitä
kannattaa tukea. Toinen vaihtoehto tietysti on se, että suunnittelee ohjelman
niin modulaariseksi, että jollei käytössä oleva openoffice tue jotain, niin
ko. ominaisuuden voisi jättää kääntämättä.