[voikko-devel] Ohjeita testaukseen ja bugien käsittelyyn

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu May 10 15:38:32 EEST 2007

Laajensin hiukan olemassa olevaa dokumentaatiota:

http://voikko.sourceforge.net/contributing.html
 - uudet kappaleet "Defect handling" ja "SVN commit policy"

http://voikko.sourceforge.net/testing.html
 - uusi kappale "Suomi-malagan (ja libvoikon) testausohjeita kehittäjille"

Bugien raportoimista lukuun ottamatta näissä esitetyt ohjeet taitavat
suurimmaksi osaksi koskea vain minua itseäni. Katsoin kuitenkin parhaaksi
laittaa ne julkisesti näkyville. Monet noista esitellyistä menetelmistä ovat
olleet enemmän tai vähemmän säännöllisesti käytössä jo jonkin aikaa, mutta
voi olla ihan hyvä ottaa ne laajemmin ja systemaattisemmin käyttöön. Olen
havainnut, että automaattinen testaus tekee kehittämisestä paljon mukavampaa,
ja tuotteen laatukin paranee. Mutta testimateriaalia on jaksettava kerätä
riittävän paljon. Openoffice.org-voikon kohdalla tämä työ on vasta alussa.

Kannattanee varmistaa, että tuonne SF.netin trackeriin on raportoitu kaikki
bugit ja parannusehdotukset, joita täällä postituslistalla on käsitelty. Näin
siinäkin tapauksessa, vaikka olisin sanonut ne korjaavani johonkin tulevaan
versioon, koska selvästikin muistiini ei kannata liikaa luottaa :) Lisäksi ne
ovat siellä helpommin selattavissa, jos projektiin vaikka jonakin päivänä
tulisi mukaan uusia kehittäjiä.