[voikko-devel] voikkotest

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed May 16 10:52:48 EEST 2007

On Wednesday 16 May 2007, Teemu Likonen wrote:

> Täytyy pyytää anteeksi. Olen ajellut kyseistä skriptiä aika harvoin,
> koska en itse juuri koskaan tee muutoksia, jotka aiheuttaisivat
> oikoluvun laadun heikkenemistä. Koko skriptin olemassaolokin välillä
> unohtuu. Nythän sitä olisi tietysti kannattanut testailla.

Kehittäjien omien virheiden havaitsemiseen tuo skripti onkin ensisijaisesti
tarkoitettu, joten en varsinaisesti ollut ajatellutkaan, että sinä tai joku
muu olisi systemaattisesti testannut sillä minun tekemiäni muutoksia. Vaikka
tosiaan tässä tapauksessa siitä olisi ollut apua. Muutan kyllä skriptiä niin,
että se jatkossa suorittaa itse "make clean"-komennon tietyissä tilanteissa,
jolloin tällainen tilanne ei pääse enää toistumaan.

Silti on hyvä huomioida, että noita tekemiämme testiohjeita ei ilmeisesti
juurikaan hyödynnetä. Eihän tätä keneltäkään voi edellyttää, mutta asialla on
vaikutusta mm. julkaisuaikataulujen suunnitteluun. Ei ole välttämättä
jatkossa tarpeen pitää kehityksessä usean viikon testaustaukoa ennen
julkaisua, vaan voimme julkaista uudet versiot parin päivän varoitusajalla
sen jälkeen, kun emme enää itse löydä niistä korjaamisen arvoisia bugeja.

Toistaiseksi ohjeissa sanotaan, että voikkotest-skriptiä tarvitsee käyttää
vain libvoikkoon tai suomi-malagaan tehtyjen koodimuutosten, ei sanaston,
tarkistamiseen. Tämän aion kyllä muuttaa, sillä viime viikolla havaitsin
esimerkiksi useiden adverbien puuttumisen sanastosta juuri näiden
testaustyökalujen avulla, ja näiden tunnistamatta jäämisen syy oli
tavallisesti jokin sanastoon tehty muutos. Eli on syytä
suorittaa "voikkotest --compare" jokaisen suomi-malagaan tehdyn muutoksen
jälkeen. Tai no ehkä alihakemiston sukija alla oleviin tiedostoihin tehdyt
muutokset voi edelleen jättää testaamatta, ne eivät oikein mitenkään voi
vaikuttaa Voikon toimintaan.