[voikko-devel] Ubuntu 7.04 ja OpenOffice Base - ilkeä bugi

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu May 17 14:10:31 EEST 2007

On Thursday 17 May 2007, Asmo Koskinen wrote:
> Terve,
>
> löysimme ilkeän bugin Ubuntu 7.04 OpenOffice Base-paketista.
>
> http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10412.msg74414#msg74414
>
> Voinko asentaa Pavelin deb-pakettien rinnalle Voikon lähdekoodista
> /usr/local-hakemistoon? Onko tämä ohje pätevä:
>
> http://voikko.sourceforge.net/source-linux.html
>
> Eli voisin käyttää Feistyn Voikko-paketteja muualla (Abiword, KDE jne),
> mutta Pavelin OpenOfficen kanssa Voikkoa lähdekoodista?

Kyllä se toimii (ja jos ei toimi, niin korjaan toimimaan). Itse asiassa
libvoikkoa yms. ei edes tarvitse tässä tapauksessa kääntää lähdekoodista,
joten tuo source-linux.html esittää asiat liiankin monimutkaisesti. Mitään ei
siis tarvitse asentaa hakemistoon /usr/local.

Riittää, että asennat Feistyn pakettienhallinnasta virallisen paketin
libvoikko-dev ja poistat paketin openoffice.org-voikko, haet meiltä
openoffice.org-voikon lähdekoodit (version 2.0.1) ja Pavelilta OpenOfficen
SDK-paketin. Sitten käännät openoffice.org-voikon README-tiedoston ohjeiden
mukaan. Makefileen ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, joten kääntämisessä
tarvittavat komennot ovat siis (en nyt ehdi kokeilemaan, toivottavasti menee
oikein)

cd openoffice.org-voikko-2.0.1
/opt/openoffice.org2.2_sdk/setsdkenv_unix
make

Lisäosapaketti voikko.oxt ilmestyy alihakemistoon build, josta sen voi sitten
asentaa OOo:n lisäosien hallinnalla. Ja kaupan päälle saat
openoffice.org-voikon version 2.0.1 uudet ominaisuudet, joita Feistyn
vastaavassa versiossa ei vielä ole.

Mutta tuo itse käännetty lisäosa pitää muistaa poistaa, ennen kuin päivität
myöhemmin OpenOfficea uudempaan versioon. Jos näin ei tee, tulee
todennäköisesti ongelmia.