[voikko-devel] Ubuntu 7.04 ja OpenOffice Base - ilkeä bugi

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu May 17 18:57:28 EEST 2007

On Thursday 17 May 2007, Asmo Koskinen wrote:

> Tein Ubuntun Wikiin ohjeen; itse sain kyllä toimimaan. Tiedä sitten
> kuinka selkeä tuo ohje on.
>
> http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/OpenOffice_2.2.0_ja_Voikko

Hyvä että toimii. Ohjeetkin näyttävät ihan selkeiltä. Niihin voisi vielä
lisätä (mielellään hyvin näkyvän) varoituksen, että tuo lisäosa on itse
muistettava poistaa, ennen kuin alkaa tekemään koneellensa mitään
tietoturvapäivityksiä isompia muutoksia.

Esimerkiksi Ubuntun päivittäminen aiheuttaa melko varmasti ongelmia oikoluvun
toiminnalle, koska tuo lisäosa asentuu käyttäjän kotihakemistoon, eikä
pakettienhallinnalla ole silloin mitään tietoa sen olemassaolosta.
Todennäköisesti käy niin, että kyseisellä käyttäjällä oikoluku ei enää toimi,
pahimmassa tapauksessa OpenOffice ei toimi enää ollenkaan. Ja ongelman
korjaaminen jälkikäteen on astetta vaativampi tehtävä, jos OpenOfficen
toimimattomuuden takia pakettienhallintaan ei enää pääse käsiksi.

Samoin jos käyttää kotihakemistoaan vaikkapa NFS:n yli usealta eri koneelta,
tai samalla koneella useassa eri käyttöjärjestelmässä, kannattaa myös
varautua ongelmiin.