[voikko-devel] voikko-inflect-word

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu May 17 19:39:19 EEST 2007

On Wednesday 16 May 2007, Harri Pitkänen wrote:

> Joo, taidan tehdä tämän jossain vaiheessa.

Asetustiedosto on nyt käytettävissä, ks. /trunk/tools/doc/voikko_dev_prefs.py
Tuo tiedosto pitää kopioida johonkin Python-tulkin moduulien hakupolussa
olevaan hakemistoon. Jos on asentanut täyden testiympäristön ohjeen
http://voikko.sourceforge.net/testing.html mukaisesti, niin hakemistoksi
kelpaa vaikkapa ~/svn/voikko/trunk/tools/pylib

Asetustiedoston laittaminen perinteisesti kotihakemistoon on tässä tapauksessa
ongelmallista siksi, että monia työkaluistamme käytetään www-palvelimen
kautta, ja palvelinohjelmistoja ei ole ihan helppo konfiguroida
kotihakemistossa olevien tiedostojen avulla.

Päivitin samalla vanhan komentorivipohjaisen taivutustyökalumme
hf-inflect-word toimivaan kuntoon. Sen uusi nimi on nyt voikko-inflect-word,
ja se käyttää taivutustietoina Joukahaisen taivutusluokkia. Työkalun pitäisi
olla automaattisesti käytettävissä, jos on asentanut ohjeiden mukaisen täyden
testiympäristön. Käyttöesimerkkejä:

(taivutusluokan eteen on lisättävä etuliitteeksi sanaluokka)
$ voikko-inflect-word silmä subst-koira
nominatiivi         silmä
genetiivi           silmän
partitiivi          silmää
translatiivi        silmäksi
essiivi             silmänä

(myös adjektiiveilla käytetään toistaiseksi taivutusluokassa etuliitettä
subst-, korjaan tämän joskus)
$ voikko-inflect-word keltainen subst-nainen
nominatiivi         keltainen
genetiivi           keltaisen
partitiivi          keltaista
translatiivi        keltaiseksi

(verbit ja astevaihteluluokat toimivat samaan tapaan)
$ voikko-inflect-word taivaltaa verbi-sukeltaa-av1
infinitiivi_1       taivaltaa
preesens_yks_1      taivallan
imperfekti_yks_3    taivalsi

Nämä taivutukset ovat siis täsmälleen samat, jotka näkyvät Joukahaisen kautta.
Korjasin myös Joukahaisen heittomerkkien käsittelyä astevaihteluluokan av5
sanoilla, toivottavasti virheet ovat nyt vähentyneet. Suomi-malagassa, ja
siis Voikon oikoluvussa, nämä korjatut sanat ovat jo aikaisemmin toimineet
oikein.