[voikko] Teonsanojen etuliitteet

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Aug 15 20:21:34 EEST 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> SMV:ssä on jäljellä enää kaksi etuliitettä, jotka sallitaan
> pelkästään teonsanoille: "koe" ja "päälle". Etuliitteen "koe" voisi
> muuttaa käymään kaikkien sanaluokkien sanoille, ja estää sanan "koe"
> käytön yhdyssanan alkuosana. Onko etuliite "päälle" välttämättä
> tarpeellinen Voikossa?
>
> Mikäli näistä kahdesta tapauksesta päästäisiin eroon, voisi
> ohjelmakoodia hiukan yksinkertaistaa ja tehostaa olettamalla, että
> mikäli etuliite on sallittu teonsanalle, se on sallittu kaikkien
> sanaluokkien sanoille.

Tässä etuliiteprojektissani on tosiaan selvinnyt, että niitä ei
verbeille tarvita välttämättä lainkaan. Pari verbin etuliitettä voisi
vielä säilyttää, mutta niitäkin voi myöhemmin vielä harkita. Ehkä
kaikkein sopivin on "epä", jolla voi ihan järkevän ja käypäisen
negaation tehdä mistä vain. Tänään poistin tuon mainitsemasi
etuliitteen "päälle".

Soikosta en ole löytänyt yhtään verbin etuliitettä. Siinä näyttäisi
olevan vain yhdenlaisia etuliitteitä, sellaisia, jotka kelpaavat
substantiiveille, adjektiiveille sekä verbin partisiippimuodoille
(@eln+ at ell). Wordissa taitaa olla kahdenlaisia etuliitteitä. Ensinnäkin
siinä on verbeille verbeille kelpaavia etuliitteitä (ei ilmeisesti
kovin montaa). Tällaiset etuliitteet tuntuvat kelpaavan aina myös
substantiiveille ja adjektiiveille, joten ne ilmeisesti ovat juuri
ehdottamasi laisia yleisiä etuliitteitä (@eln+ at ell+@elt). Lisäksi
Wordissa on Soikon tapaan substantiiveille, adjektiiveille ja
partisiipeille sopivia etuliitteitä (@eln+ at ell).

Muutamasta etuliitteestä voi muodostaa kohtalaisen järkeviä sanoja lähes
minkä tahansa verbikantaisen substantiivin ja mahdollisesti myös
partisiippimuotojen kanssa mutta ei oikein muiden nominien kanssa.
Hyvässä oikolukuohjelmassa :-) pitäisi mielestäni olla tuollainen
etuliitetyyppi.

Aiemmin tällaiset verbikantaisiin sanoihin sopivat etuliitteet ovat
olleet Voikossa verbin etuliitteenä (@elt), mutta nyt päädyin samaan
ratkaisuun kuin mikä on Soikossa ja Wordissa eli sallitaan ne
substantiiveille, adjektiiveille ja partisiipeille (@eln+ at ell).
Periaatteessa tästä seuraa, että hyväksyttäviä järjettömiä sanoja tulee
nyt enemmän. Käytännössä Wikipedia-sanaston oikolukutestien perusteella
(noin kolme miljoonaa eri sanaa) hyväksyttäviä uusia virheellisiä
ilmaisuja ei tule oikeastaan lainkaan. Päin vastoin, monia vääriä
yhdysverbejä saatiin poistettua. Ehkä nämä etuliitteet eivät juuri
esiinny tekstissä siten, että ne muodostaisivat järjettömiä
yhdysnomineja ("sisäänkissa"). Ilmeisesti niitä käytetään paljon
enemmän virheellisten yhdysverbien muodostamiseen: "*sisäänmentiin"
pitää olla "mentiin sisään". Paras tilanne joka tapauksessa olisi
aiemmin mainitsemani verbikantaisiin nomineihin sekä partisiippeihin
sopiva etuliite.

Mutta siis, vastaukset kysymyksiisi: Etuliitteen "päälle" olen poistanut
Voikosta. Vien tämän päivän muutokset SVN:ään huomenna, kun saan
samalla korvaavat sanat Joukahaisesta.

Jos substantiivi "koe" kielletään yhdyssanan alkuosana, niin ilmeisesti
esimerkiksi "kokeidentarkastusmenetelmä" ei enää tunnistu. Ei tunnu
hyvältä ajatukselta.

Tällä hetkellä olen vähän kahden vaiheilla, tarvitaanko verbin
etuliitettä "koe" lainkaan. On se kyllä aika hyvä: "koehiihdän,
koelaulan, koenukuttiin (uusi sänky), koesoitettiin, koe-esiinnytään".
Soikossa eikä Wordissa tuota etuliitettä ei kuitenkaan ole eikä se
välttämättä ihan pakollinen ole. Verbin määritehän kuuluu
ensisijaisesti verbin jälkeen: "nukuttiin kokeeksi".

Kielen näkökulmasta näyttäisi, että tullaan varsin hyvin toimeen
sellaisella verbin etuliitteellä, joka kelpaa aina myös
substantiiveille ja adjektiiveille. Ja muistinko mainita sen
verbikantaisille nomineille ja partisiipeille kelpaavan
etuliitteen? :-)