[voikko] Voikon muistintarve (Oli: Soikko/Voikko ja N800)

Timo Jyrinki timo.jyrinki at gmail.com
Wed Dec 12 12:47:40 EET 2007

10.12.2007 Harri Pitkänen <hatapitk at iki.fi> kirjoitti:
> Osaatko arvioida, kuinka hyvin tuon N800:n resurssit (muisti ja
> prosessoriteho) riittävät Voikon käyttöön nykyisellään? Eli jos laitteella on
> vaikka selain ja/tai joku tekstieditori käytössä, niin voisiko Voikkoa
> käyttää ilman, että sillä olisi näkyviä vaikutuksia ohjelmien vasteaikoihin?

Vaikea tosiaan arvioida, mutta uskoisin ettei muisti ole ongelma jos
9,5 megatavua Voikko käyttää maksimissaan. N800:ssa ja muissakin
uudemmissa laitteissa sitä muistia alkaa olla se 128 megatavua,
jolloin 10 megatavua ei vielä ole katastrofi. Saman verran vie joku
Pidginkin varmasti. Alkuperäisessä Nokian 770:ssa muistia oli vain 64
megatavua, ja se meinasi loppua laitteen omiakin ohjelmia
käytettäessä.

Nopeutta en osaa arvioida, luulisin että nopeus pysyy käyttökelpoisena
yli 300 megahertsin ARM-suorittimella.

Tulen varmaankin testaamaan aihetta enemmän, kunhan FIC:n/OpenMokon
Neo1973-puhelinta saa ostettua. Siinä pitäisi olla 400MHz ARM-suoritin
ja se 128MB RAM-muistia. N800:n olen kuitenkin samassa yhteydessä
myymässä joten en jaksa siihen panostaa enää kummemmin.

-Timo