[voikko] Banglade-shissa

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Dec 13 17:27:38 EET 2007

On Thursday 13 December 2007, Teemu Likonen wrote:
> [...]
> nominatiivissakin sallitaan tavutus "Banglade-
> sh". Tuo olisi suorastaan rangaistavan huono, ja valitettavasti Soikko
> lankeaa tähän ansaan. Lingsoftin tavutusdemo tavuttaa ilmeisesti kaikki
> sijat ihan suomalaisittain.
>
> Kuinka toimisi seuraavanlainen ratkaisu? Lisää Joukahaiseen
> kirjoitusasun "Banglade=sh" ja sanastoon myös taipumattoman
> sanan "Bangladesh" (jatko-kentässä on vain <loppu>). Katsoisiko
> libvoikko tällöin yksikön nominatiivissa olevan kaksi erilaista
> tulkintatapaa, jolloin se tavuttuisi yksikön nominatiivissa

Tavutuksen kannalta libvoikko (oletusasetuksia käytettäessä) hylkäisi kokonaan
muodon "Banglade=sh" ja tavuttaisi sääntöpohjaisesti sanan "Bangladesh".
Mutta lopputulos kyllä olisi silti se, että tavutus menisi oikein
("Bang-la-desh").

> Muissa sijoissa sekä liitteiden kanssa toimisi
> vain Joukahaisessa oleva taipuva muoto. Miten
> toimisi -han-liitepartikkeli?

Luulisin, että toimisi oikein. Joten periaatteessa ehdottamasi ratkaisu on OK,
kunhan tuo taipumaton sana laitetaan sellaiseen paikkaan, jossa se selvästi
on merkitty väliaikaiseksi bugikorjaukseksi. Jos joskus ehdin toteuttamaan
Joukahaiseen ja libvoikkoon ne varsinaiset tavutusvihjeet, voi niiden avulla
ratkaista tämän tilanteen paljon elegantimmin.

Mutta minulla on toinenkin idea. Olisiko mahdollista määritellä
kirjainyhdistelmä "sh" yhden äänteen merkiksi libvoikon sääntöpohjaisessa
tavutuksessa? Ovatko tapaukset, joissa se ei edusta yhtä äännettä
todellisuudessa kovinkaan yleisiä? Aikanaan en niin tehnyt siksi, että
sanassa "pasha" ne eivät muodosta yhtä äännettä, mutta en juuri nyt keksi
muita tapauksia. Yhdyssanoissa osien rajalla tuota toki esiintyy paljon,
mutta ne tavutetaan joka tapauksessa oikein.