[voikko] <parfait>-luokan johdokset ym.

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Dec 14 13:28:41 EET 2007

On Friday 14 December 2007, Teemu Likonen wrote:
> [...]
> selvisi, että johdoksissakin käytetään heittomerkkiä, esimerkiksi
>
> Bordeaux > bordeaux'lainen
>
> Suoraa kannanottoa en ole vielä nähnyt sen suhteen, tuleeko
> liitepartikkelien kanssa heittomerkki, esimerkiksi
>
> showkin ~ show'kin
>
> Voikko hyväksyy tuon ainoastaan ilman heittomerkkiä. Minusta alkaa
> kuitenkin tuntua, että heittomerkki kuuluisi noihinkin; sehän kuuluu
> myös monikon tunnuksen edelle, esimerkiksi "show'issa". Tuntuisi
> oudolta, jos liitepartikkelit olisivat ainoa morfologinen kategoria,

Voin lisätä "show'kin" sallituksi muodoksi. Mutta jättäisin silti myös
heittomerkittömän muodon sallituksi, koska Googlen mukaan se on
ylivoimaisesti (noin kymmenkertaisesti) käytetympi kuin heittomerkillinen.

> Löysin myös uuden bugin. Nimittäin johdos -llinen on rikki, koska se
> hyväksytään muodossa
>
> nougat > *nougat'illinen
>
> Pitäisi olla "nougat'llinen" eli ilman i:tä.
>
> Mitä muita johdoksia <parfait>-luokan sanoista luodaan automaattisesti?

Tässä joitakin merkittäviä tällä hetkellä hyväksyttäviä johdoksia ja
taivutuksia. Itse en osaa sanoa näistä paljonkaan, mutta jos teet minulle
testitapauksia (listan oikeista ja vääristä muodoista) niin voin kyllä
viikonlopun aikana korjata.

parfait'in
parfait'n
parfait'ton
parfait'illinen (tämä on tuo löytämäsi tapaus)
maukasparfait'iinen (tämäkin on selvästi väärin)
parfait'ine
parfait'ineen
parfait'ineni
parfait'nien