[voikko] <parfait>-luokan johdokset ym.

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Dec 14 21:08:47 EET 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Voin lisätä "show'kin" sallituksi muodoksi. Mutta jättäisin silti
> myös heittomerkittömän muodon sallituksi, koska Googlen mukaan se on
> ylivoimaisesti (noin kymmenkertaisesti) käytetympi kuin
> heittomerkillinen.

Sinänsä käytön yleisyys ei tässä ole hyvä peruste. Tässä
taivutusluokassa virheelliset taivutukset ovat kauttaaltaan yleisempiä.
Alla esimerkkejä.

Googlella "sivuja maasta: Suomi":

+Renault'ta    131
+Renaultia   2 230

+Renault'n    18 600
+Renaultin    24 500

+Renault'hon    8
+Renaultiin   510

+nougat'ta     55
+nougatia   1 210

+nougat'n   21
+nougatin  198

Virheellinen muoto on siis aina yleisempi. Mutta tässä tilanteessa
kahden eri muodon ("show'pa ~ showpa") hyväksymistä voisi ehkä
perustella mahdollisella _normin_ epäselvyydellä tai
vakiintumattomuudella. Voisin kyllä soittaa maanantaina
Kielitoimistoon, ja selvittää, onko heillä tähän mielipidettä.

Soikko hyväksyy vain "showpa". MS Word 2003 sekä Lingsoftin oikolukudemo
hyväksyvät vain "show'pa".

> Tässä joitakin merkittäviä tällä hetkellä hyväksyttäviä johdoksia ja
> taivutuksia. Itse en osaa sanoa näistä paljonkaan, mutta jos teet
> minulle testitapauksia (listan oikeista ja vääristä muodoista) niin
> voin kyllä viikonlopun aikana korjata.

> parfait'illinen (tämä on tuo löytämäsi tapaus)
> maukasparfait'iinen (tämäkin on selvästi väärin)

Oikeat muodot:

parfait'llinen
-parfait'inen

> parfait'nien

Tuo on yhdyssana, ehkä vähän ikävä sellainen, mutta sinänsä se on
oikein: parfait'n + ien.

> parfaitkin

Liitepartikkeleista olikin jo puhetta.

Loput ovat sijapäätteitä tai omistusliitteitä ja ihan oikein.