[voikko] Kysymyksiä tmispell-voikon paketoinnista

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sun Dec 23 15:11:52 EET 2007

On Sunday 23 December 2007 11:25, Ville-Pekka Vainio wrote:
> [...]
> paketoijana tuli eteen muutama kysymys, joihin ehkä joku listalla olevista
> osaa vastata. Yritän pitää suunnilleen uusinta versiota tekeillä olevasta
> spec-tiedostosta täällä:
> <http://vpv.fedorapeople.org/packages/tmispell-voikko.spec>.
>
> Tmispell-voikko ei asenna mitään /usr/include/-hakemiston alle, joten siitä
> ei oikein "luontevasti" synny ns. -devel-pakettia. Tämä menee ehkä
> enemmänkin Fedoran listoilla mietittäväksi, mutta kannattaisikohan
> tuollaista -devel-pakettia väsätä itse esimerkiksi header-tiedostoista?

Ei, koska /usr/lib/enchant/libenchant_voikko.so on enchant-kirjaston
yksityinen lisäosa. Enchant lataa sen ldopen-kutsulla, mitään muuta käyttöä
sillä ei ole. Sitä vastaava header-tiedosto tulee ainakin Debianissa
enchantin lähdekoodipaketista.

Voidaan tietysti kysyä, onko nuo tiedostot nimetty järkevästi, koska
versioitujen tiedostojen versionumerot (1 ja 1.0.0) ovat täysin tuulesta
temmattuja eivätkä kerro mitään noiden kirjastojen yhteensopivuudesta.

> [...]
> tekemään "touch /usr/lib/ispell/suomi.{hash,aff}". Jos tämän tekee kuten
> Fedorassa on toivottu, eli RPM-makrolla %{_libdir}, silloin tuo sijainti
> todellisuudessa vaihtelee ainakin sen mukaan, onko kyseessä 32- vai
> 64-bittinen arkkitehtuuri. Lisäksi rpmlint antaa noista
> virheen "only-non-binary-in-usr-lib" ja suosittelee, että tiedostot
> laitettaisiin /usr/share-hakemiston alle. Tämähän on mainittu vaihtoehtona
> myös README-tiedostossa, lähinnä kysyisinkin, että tunnistavatko muut
> ohjelmat suomen oikoluvun olemassaoloa, jos laitan nuo

Nuo tiedostot on laitettava siihen hakemistoon, missä muidenkin
ispell-sanastojen vastaavat tiedostot ovat. Mutta ilmeisesti Fedora ei
sisällä ispelliä lainkaan? Tässä tapauksessa noita tiedostoja ei ehkä kannata
luoda mihinkään.

> [...]
> omistaa paketti aspell. Toisen paketin tiedostojen siirtäminen taas ei ole
> kovin hyvä paketointitapa, epäilen hieman, että sallitaanko sitä edes
> Fedorassa. Tästä aion kysyä lisää Fedoran listoilla, mutta ihan noin
> yleisesti, onko ideoita tai kokemuksia siitä, miten tämä kannattaisi
> toteuttaa? Minulle tulee mieleen lähinnä, että tmispell-voikko-paketin
> voisi laittaa konfliktoimaan aspell-paketin kanssa, jolloin ne eivät voisi
> olla yhtä aikaa asennettuna. Silloin vain menetettäisiin tmispellin
> mahdollisuus käyttää alkuperäistä ispelliä, jos on tarvetta.

Minulle tulee ensimmäisenä mieleen ajatus asentaa tmispell-voikko
nimelle /usr/bin/tmispell ja muokata skriptiä /usr/bin/ispell siten, että jos
tmispell on asennettu ja ispelliä yritetään käyttää suomen kielellä,
käynnistetään tmispell aspellin sijaan. (Oletan siis, että tuon skriptin
tarkoitus on muuntaa ispellin komentoriviparametrit aspellin ymmärtämään
muotoon, jotta ispell on voitu jättää Fedorasta pois.)

Vaihtoehtoisesti voi harkita, kannattaako tmispelliä paketoida Fedoraan
ollenkaan, jos siellä yleisenä tavoitteena on vähentää oikolukuohjelmien
määrää. Eli voit ehkä alkuvaiheessa paketoida ainoastaan Voikon
enchant-pluginin ja keskustella muiden Fedora-kehittäjien kanssa jatkosta.
Enchantin (julkaisemattoman SVN-version) mukana kun tulee myös pikkuinen
jotakuinkin ispell-yhteensopiva oikolukuohjelma. Se ajaa suunnilleen saman
asian kuin tmispell, ainoastaan ispellin interaktiivinen käyttöliittymä
puuttuu. Mutta enchantin hyvä puoli olisi se, että se toimii myös muilla kuin
suomen kielellä, joten sen "myyminen" Fedora-kehittäjille voi olla helpompaa.

> Hyvää joulua (tai ainakin lomia, kuten nuo amerikkalaiset sanovat ;)
> kaikille, ei tarvitse kiirehtiä vastaustenkaan kanssa, tuskinpa itsekään
> ehdin varsinaisesti paketille mitään tekemään ennen välipäiviä :).

Hyvää joulua minunkin puolesta!