[voikko] pronomini yhdyssajan määriteosassa

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Jul 16 10:39:44 EEST 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Liitteessä käsitellään adjektiivien substantiivijohdoksilla alkavat
> yhdyssanat (*virkeyttälakaiseva). Lisäksi siinä estetään
> taivutettujen pronominien käyttö yhdyssanoissa kokonaan. Tämä
> jälkimmäinen korjaus näyttäisi aiheuttavan sen, että joitakin
> kelvollisia "muun"-alkuisia sanoja (esim. "muunkielinen") jää
> hyväksymättä. Pystyisikö nuo lisäämään sanastoon, vai onko niitä niin
> paljon, että olisi kehitettävä jokin automaattinen menetelmä niiden
> hyväksymiselle?

Hyvin yleisessä käytössä on vain joitakin muun-määritteisiä yhdyssanoja
mutta teoriassa käyttökelpoisia voi luoda rajattomasti
("tummanvihreä vai muunvihreä?"). Soikko tunnistaa mitä tahansa
muun-alkuisia yhdysadjektiiveja ja -substantiiveja. Pienten testien
perusteella Word tuntuisi hyväksyvän muun-sanan jatkoksi sellaisten
sanojen inen-johdokset, joille inen-johdos kelpaa muulloinkin.
Vaikuttaa siltä, että käytännössä melko pieni joukko muun-määritteisiä
sanoja tunnistuu.

Olen vähän kahden vaiheilla sen kysymyksen kanssa, pitäisikö laittaa
tärkeimmät sanastoon erikseen vai tehdä jokin
yleinen "muun"+adjektiivi-sääntö. Onko jotain eroa ilmaisuilla "muun
tyyppinen" ja "muuntyyppinen"? Minusta ei, joten tämä puoltaisi vain
vakiintuneiden yhdyssanojen laittamista sanastoon. Samanlaista
arpomista tämä on kielenkäyttäjillä ja -huoltajillakin. Kielitoimiston
sanakirjassa on vain ihan muutama. Joka tapauksessa Soikon tapa on
liian väljä. Jospa mietimme tätä vielä hetken. Saa esittää
mielipiteitä. :)

Mihin muihin pronomineihin tämä mainitsemasi "estetään taivutettujen
pronominien käyttö yhdyssanoissa kokonaan" -muutos vaikuttaa? Meidän
kieliopissa esimerkiksi "usea" ja "harva" ovat vain adjektiiveja
ja "moni" on substantiivi. Kielessä ne ovat myös
indefiniittipronomineja (=kvanttoripronomini Iso suomen kieliopissa).