[voikko] Voikko Firefox 3:ssa

Andris Pavenis andris.pavenis at iki.fi
Sat Nov 3 15:53:33 EET 2007

Harri Pitkänen wrote:

> """
> Failed to load XPCOM
> component: /home/harri/.mozilla/firefox/6pdn55q7.testi/extensions/{b676e3ff-cda7-4e0c-b2b8-74e4bb40a67a}/platform/Linux_x86_64-gcc3/components/libmozvoikko3.so
> """
>
> Tarkistin, että tuo tiedosto on kyllä olemassa.

libmozvoikko3.so:ko? Ei pitäisi olla sellaista. Epäilen että olet ensin
kääntänyt lähdekoodeista vanhan 0.9.2.2 ja sen jälkeen korvannut sen SVN
versiolla. Siinä tapauksessa kannattaa poistaa hakemiston
dist/xpi-stage/mozvoikko ja varmuuden vuoksi laajennuksenkin
hakemuksesta dist/xpi-stage/.

> Se olisi hyvä. Kiirettähän tällä ei ole, mutta on hyvä tietää, että tämä
> ainakin periaatteessa on mahdollista.

Pitäisi vielä keksiä miten aiomme generoida targetin merkijonon (kuten
Linux_86_64-gcc3). Se ei ole niin itsestään selvä kuin näyttää. Esim.
minä käännän myös 32-bittinen Firefoxin version laajennuksen kanssa
64-bitsen Linuxin alla.

> Tämä ei ole ongelma Linux-jakeluihin paketoitaessa, koska niissä joka
> tapauksessa käytetään käyttöjärjestelmän mukana tulevia versioita
> mahdollisimman monista kirjastoista. Muita kehittäjiä varten voi tietenkin
> olla olemassa sellainen versio lähdekoodipaketista, josta löytyy valmiiksi
> käännetyt versiot kaikista binääreistä. Mutta tällöin on muistettava aina
> laittaa mukaan myös kaikkien kirjastojen ja Suomi-malagan lähdekoodit, jotta
> GPL:n vaatimukset täyttyvät.

Ymmärrän. Mutta sama asia periaatteessa on myös binääripakettien
levittämisen tapauksessa. Jos aiomme levittää lähdekoodipaketin Voikko
projektin kautta, sitten ongelma on ainoastaan libintl, libiconv ja glib.

Andris