[voikko] Voikko Firefox 3:ssa

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sun Nov 11 21:27:14 EET 2007

On Monday 12 November 2007, Andris Pavenis wrote:

> Tällä hetkellä siinä ei vielä ole Makefile jonka voi käyttää Mozillan
> lähdekoodipuun ulkopuolelta. Se on kuitenkin suunniteltu. Tarvitsemme vielä
> lähdekoodimuutoksia niin että voisimme käyttää ulkopuolista libvoikkoa.

OK. Jos nämä asiat liittyvä toisiinsa, niin tämä voidaan jättää myöhemmäksi.

> kokeilin:
> bzip2 -d mozvoikko-0.9.3.tar.bz2
> bzip2 -9 mozvoikko-0.9.3
>
> Arkiston koko ei muuttunut ollenkaan. gzip tapauksessa ero oli alle 0.5%

Vaikka niillä ei käytännön merkitystä olekaan, niitä kannattaa käyttää. Jos ei
muuten niin siksi, että avoimen koodin puolella on kovin tavallista kopioida
koodia paketista toiseen, joten on mahdollista, että joku kopioi tämänkin
Makefile.in-tiedoston sisältöä omaan lisäosaansa (joka ei välttämättä ole
yhtä pieni kuin tämä). Siksi on hyvä, jos asiat pyritään tekemään aina
mahdollisimman oikein. Parhaan pakkauslaadun käyttö gzipin kanssa on yleinen
standardi, jota käytännössä kaikki autoconfia/automakea käyttävät
ohjelmapaketit noudattavat. Jos esimerkiksi lähdekoodipaketti joudutaan
syystä tai toisesta generoimaan uudestaan vaikkapa Debiania varten, niin
Debian Developer's Reference sanoo kohdassa 6.7.8.2
  A repackaged .orig.tar.gz
   5. should be gzipped with maximal compression.