[voikko] Vapaiden ohjelmien suomennosten oikoluku

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed Nov 14 10:17:40 EET 2007

On Wednesday 14 November 2007, Timo Jyrinki wrote:

> Hmm, mikähän mahtaa olla ongelmana kun pofilter:llä en saa mitään
> virhetiedostoa tuotettua. Olen kokeillut sekä lisäsanaston (symbolinen
> linkki ~/.voikko) kanssa että ilman. Kokeiltuja komentomuotoja ovat
> ainakin seuraavat:
>
> pofilter --language=fi -tspellcheck -ifi.po -oerrors.po
> pofilter --gnome --lang=fi -tspellcheck -ifi.po -oerrors.po
> pofilter --kde --language=fi -tspellcheck -ifi.po -oerrors.po

Näistä kaksi jälkimmäistä kyllä toimivat minulla. Testattu po-tiedosto on
gnome-games.HEAD.fi.po, mikäli tällä on mitään merkitystä. Ensimmäisen
komennon suoritus päättyy puolestaan virheilmoitukseen.

> jne., mutta missä tilanteessa ei errors.po-tiedostoa tule luoduksi.
> man-sivun mukaan tosiaan --language eli pidempi muoto olisi oikea, voi
> toki olla että molemmat toimivat. Jokaisella kerralla tulee
> "processing 1 files" ja suoritusmittari 100 prosenttiin asti. Kokeilin
> myös tarkoituksella tehdä suomennokseen virheitä, ja eri ohjelmien
> fi.po:lla.
>
> Käytössä Ubuntu 7.10:n translate-toolkit 1.0.1-1.

Näyttääkö komento
  enchant-lsmod -list-dicts
suomen kielen Voikko-sanastoja (fi_FI (voikko) ja fi (voikko))? Toimiiko
voikkospell komentoriviltä käytettynä oikein?

Itse olen tätä testannut ainoastaan Debianissa (unstable), mutta minulla on
myös tuo Ubuntu 7.10 qemun kautta asennettuna. Voin illalla kokeilla sitäkin,
jos ongelma ei sitä ennen ratkea.

Laitan vielä liitteeksi skriptin, jota itse käytän usein oikoluvussa apuna.
Sitä voi käyttää komennolla
  voikko-po-check gnome-games.HEAD.fi.po
Tuo tosin vaatii libvoikon SVN-version toimiakseen.