[voikko] Voikko Linux-jakelujen Firefoxeille

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Apr 8 16:46:55 EEST 2008

On Tuesday 08 April 2008, Timo Jyrinki wrote:

> Jos joku muu kuin minä haluaisi lähteä tekemään/ylläpitämään noita,
> niin se olisi tervetullutta. 5 Voikkoon liittyvää pakettia riittää
> minulle tässä vaiheessa. Suomalaisista Debian-kehittäjistä löytyy
> kyllä hyvin tukea ja sponsoroijiakin. Lähikuukausina ehkä minäkin...

Minä voin (jos ehdin, en lupaa mitään) yrittää tehdä jotain paketin alkua
jossain välissä. Virallisempaan paketointiin en kuitenkaan haluaisi lähteä,
koska siihen tässä tapauksessa tarvitaan luultavasti ihan oikea
Debian-kehittäjä, joka pystyisi tarkistamaan, että lisäosa toimii myös
harvinaisemmilla arkkitehtuureilla. Tai joku muu, jolla on s390 komeronsa
nurkassa :)

Toisaalta virallisilla paketeilla ei ehkä ole suurta kiirettäkään. Voihan
olla, että iceweasel 3 saadaan unstableenkin vasta joskus vuoden lopulla tai
ensi vuonna, nyt kun valmistautuminen lennyn julkaisuun on jo alkanut. Ja
vaikka se tulisikin unstableen aikaisemmin, voi olla, että silloinkin on jo
lennyn kannalta liian myöhäistä saada uusia lisäosapaketteja mukaan.
Experimentaliin tätä ei ehkä kannata alkaa viemään, kun meillä on
itsellämmekin käytössä hyvät Teemun tekemät skriptit kokeellisten
Debian-pakettien rakentamiseen.

Nyt tuolla omassa haarassani päivitin koodeja niin, että lisäosan rakentaminen
onnistuu suoraan Debianissa. Experimentalista pitää asentaa xulrunner-dev ja
xulrunner-dev-static, ja sitten antaa komento
  make -f Makefile.xulrunner XULRUNNER_SDK=/usr/lib/xulrunner-devel-1.9

Nimesin Makefilen uudelleen kuten Andris ehdotti. Mukana on myös uusi
käyttäjälle näkyvä ominaisuus: Eräät yhdysviivan sisältävät sanat
kuten "Kaakkois-Suomi" eivät enää aiheuta turhaa virhettä oikoluvussa, jos
lisäosa käännetään ja sitä käytetään libvoikon nykyisen SVN-version kanssa.