[voikko] Voikko Linux-jakelujen Firefoxeille

Anssi Hannula anssi at mandriva.org
Wed Apr 9 05:17:02 EEST 2008

Harri Pitkänen wrote:
> On erittäin suositeltavaa, että ainakin jakeluiden Voikko-paketteja tekevät
> kokeilisivat tätä versiota ja kertoisivat, toimiiko se vai löytyykö jotain
> korjattavaa. Jos tuo ei käänny, postittakaa tänne kaikki make-komennon
> tuottama tulostus + riittävästi tietoa käyttämästänne ympäristöstä, niin
> yritän korjata viat. Saa tätä toki yrittää ihan jakelun asennuspaketiksikin
> paketoida, sitä vartenhan se on olemassa.
>
> Pikaohje:
>
> - Asenna xulrunner-sdk osoitteesta
> [...]

Toimii. Minulla on 64-bittinen asennus, joten asensin 32-bittisen
libvoikon ja lisäsin g++-komentoihin -m32, kun tuolla antamassasi
urlissa ei kerran 64-bittistä versiota ollut.

Sellainen juttu, että koska tässä luodaan shared object libmozvoikko.so,
tulisi varmaan kyseeseen gcc:n -fPIC käyttö, jolla tavallisesti jaetut
kirjastot käännetään.
Esim. x86_64:lla linkitys epäonnistuu muuten näin:
/usr/bin/ld: mozVoikko.o: relocation R_X86_64_32 against `__dso_handle'
can not be used when making a shared object; recompile with -fPIC

Jos tarkoitus on siirtyä autotoolsin käyttöön, lisännee se -fPIC -option
automaattisesti.

--
Anssi Hannula