[voikko] OOo 3 ja laajennoksiin tarvittavat muutokset

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Dec 4 17:04:41 EET 2008

Hei!

On Thursday 04 December 2008, Elias Aarnio wrote:
> Oikeusministeriön Martti Karjalainen kyseli minulta että voisimmeko
> kontribuoida jotenkin Multisaven saattamiseksi OOo 3:n kanssa
> toimivaksi. Ilmeisesti Voikon kanssa on samanlainen asia - pitäisi tehdä
> muutoksia siksi, että laajennosrajapinnassa on ilmeisesti tehty jotain
> muutoksia.
>
> Onko käsitykseni oikea? Mistä saisi tietoa siitä, minkälaisia muutoksia
> pitäisi tehdä.

Käsityksesi on osittain oikea, sillä epäyhteensopivia muutoksia on
rajapinnoissa tapahtunut. Mutta nämä taitavat olla enimmäkseen joko bugeja,
muutoksia rajapintojen dokumentoimattomiin osiin sekä kehitystyökaluihin.

Kahteen ensimmäiseen ei mitään yhtenäistä dokumentaatiota ole, koska bugeja ei
etukäteen ole tiedetty, ja dokumentoimattomat osat ovat dokumentoimatta ihan
tarkoituksella. Kehitystyökaluissakaan tapahtuneita muutoksia ei tietääkseni
ole kovin selkeästi selitetty, mutta nämä eivät Multisaveen vaikuta, koska se
on vain zip-paketti teksti- ja kuvatiedostoja, jonka rakentamiseen ei mitään
erityisiä välineitä tarvita. Openoffice.org-voikon osalta tarvittavat
muutokset on jo viime kesänä tehty versioon 3.0, joten se toimii OOo 3:n
kanssa Linuxissa, Windowsissa ja OS X:ssä.

Eli openoffice.org-voikko on jo kunnossa, Multisave vaatinee vain jonkin
bugikorjauksen. Multisavessa ilmeni jo jotain bugia siirryttäessä OOo:n
versiosta 2.3 versioon 2.4 (kuvakkeet eivät näkyneet oikein). Tein tuolloin
itse korjatun, 2.4:n kanssa yhteensopivan version, joka löytyy edelleen
osoitteesta http://www.puimula.org/htp/testing/expired/

Kokeilin äsken itse tuota versiota OOo 3.0:ssa, ja tosiaan näyttäisi siltä,
että työkaluriville ilmestyvän painikkeen klikkaaminen ei tee mitään. Eli
tuota kannattaa varmaankin debugata ja selvittää, että minne klikkaamiseen
liittyvä käyttöliittymätapahtuma häviää, ja korjata tarpeen mukaan.

(Mahdolliset lisäkysymykset kannattaa varmaan siirtää dev at fi.ooo-listalle,
koska tämä ongelma ei nähdäkseni liity Voikkoon.)