[voikko] Git-kokeilu

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Feb 13 11:01:49 EET 2008

Kokeilin kopioida git-svn-ohjelmalla koko Voikon Subversion-repositoryn
omalle koneelleni Git-repositoryksi. Ajoin sen jälkeen "git
gc" -komennon, joka optimoi repositoryn. Olin lukenut, että Git
tallentaa tiedon aika tiiviisti, mutta minulle oli silti yllätys, että
koko Voikon repository ja koko sen historia (r1 - r1991) vie levytilaa
vain 34 megatavua. Mukana on kaikki tagit ja haarat (branch) sekä
esillä uusin "working copy" trunk-hakemistosta.

Vertailun vuoksi pitää mainita, että pelkkä Voikon
Subversion-repositoryn uusin (r1991) "working copy" sekä tarvittavat
metatiedot (.svn) vievät tilaa 187 megatavua - siis kokonaan ilman
aiempaa revisiohistoriaa.

Tarkoitukseni ei ole ehdottaa siirtymistä Gitin käyttöön. Se tuskin
toisi Voikon kehitykseen mitään lisähyötyä. Sitä paitsi Subversion
taitaa olla paremmin tuettu eri käyttöjärjestelmissä, ja ehkä se on
hieman helpompi oppiakin. Jos joku kuitenkin haluaa itse käyttää Gitiä,
niin se näyttäisi toimivan Voikon SVN-repositoryn kanssa. Kokeilin jo
pari commitia Git-repositorysta Voikon Subversioniin ("git svn
dcommit"), ja se näyttäisi toimivan hyvin. Muutokset
Subversion-repositorysta omaan Gitiin ajetaan komennolla "git svn
rebase". Git on nopea käyttää, koska nettiyhteyttä ei tarvita muuhun
kuin varsinaisen commit-tiedon päivittämiseen.

Pitää kuitenkin varoittaa, että tiedostojen kopiointi ja siirtäminen
kannattaa tehdä Subversionin avulla ("svn copy", "svn move").
Subversion nimittäin säilyttää tiedoston historian, jos sen siirtää
edellä mainituilla komennoilla. Git ei varsinaisesti jäljitä tiedostoja
vaan niiden sisältöjä, ja siten tiedostokohtaisen historian seuraaminen
ei toimi ihan niin hyvin kuin Subversionissa.