[voikko] Openoffice.org-voikko on nyt Fedorassa

Ville-Pekka Vainio vpivaini at cs.helsinki.fi
Thu Feb 14 12:37:15 EET 2008

Hei,

Korjattu openoffice.org-voikko-paketti pitäisi olla nyt
updates-testing-repositoryssä, hieman toki riippuen siitä mitä
peilipalvelinta käyttää ja miten nopeasti ne synkronoituvat. Itselleni
yum-fastestmirror on valinnut viime aikoina redhat.linux.ee:n ja siellä tämä
paketti ainakin on jo.

Toivoisin että ne, joilla on mahdollisuus käyttää Fedoraa (7 tai 8),
kokeilisivat päivittää edellisestä, rikkonaisesta versiosta tähän uuteen. Jos
saisin edes pari varmistusta siitä, että paketti toimii, voisin pyytää
siirtoa vakaisiin päivityksiin nopeamminkin kuin viikon oletustestausajan
kuluttua.

Minä olen kokeillut sekä omilla pienillä testeillä että Voikon sivuilta
löytyvällä testiasiakirjalla ja ainakin oikoluku on toiminut.
Testiasiakirjassa näyttää toimivan myös tavutus, itse en ole sitä tarkemmin
testannut muuten.

Fedora Rawhideen laitoin openoffice.org-voikosta version 2.2rc1, jonka kanssa
käytän make-targetia install-unpacked ja asennettaessa unopkg:hen
patchattyä --link-valitsinta. Kaikki toimii hyvin, mutta pari ongelmakohtaa
asiassa oli. Ensinnäkin tämä --link-patch on luultavasti hieman
keskeneräinen, koska se ei tunnista kuin tietyn tyyppiset hakemistonimet.
Minä käytin hakemistoa /usr/lib/voikko.uno.pkg,
esimerkiksi /usr/lib/openoffice.org-voikko ei toiminut. Luulen että
voikko.oxt voisi myös toimia hakemistonimenä, mutta en sitten enää testannut
sitä.

Toiseksi spec-tiedoston %install-vaiheen lopussa on tehtävä chmod +x
voikko.so, koska rpmbuild katsoo debuginfo-pakettia tehdessään vain
binääreitä, joilla on suoritusoikeus ja jostain syystä sitä ei oletuksena
näytä tuolla tiedostolla olevan.

--
Ville-Pekka Vainio