[voikko] libmalaga ja Fedora 7

Ville-Pekka Vainio vpivaini at cs.helsinki.fi
Thu Jan 3 15:32:32 EET 2008

Jouni Valiaho kirjoitti:
> Minulla oli fedora 7:ääm asennettuna toimiva libmalaga-7.11-1.fc7
> Fedoran virallisesta asennuslähteestä.
> Yritin päivitää sen alla olevasta asennuslähteestä
> [Office:Voikko]
> name=Spellchecking and hyphenation library for Finnish language (Fedora_7)
> type=rpm-md
> baseurl=http://download.opensuse.org/repositories/Office:/Voikko/Fedora_7/
>
> Sain seuraavan virheilmoituksen.
> Transaction Check Error:
>    file /usr/lib/libmalaga.so.7.0.0 from install of
> libmalaga7-7.11-2.1 conflicts with file from package
> [...]

Tämä johtuu siitä, että OpenSusen asennuslähteessä oleva paketti on nimeltään
libmalaga7, kun taas Fedoran paketti on pelkästään libmalaga. Fedorassa ei
yleensä ole tapana laittaa kirjastojen versiota paketin nimeen.

Ainakin malagan tapauksessa nämä paketit ovat muutenkin samaa versiota, joten
OpenSusen paketin käyttämisestä ei liene mitään kovin suurta etua. Jos taas
olet siirtymässä OpenSusen paketteihin, koska siellä on myös tmispell-voikko
ja openoffice.org-voikko, mulle tulee mieleen lähinnä kaksi vaihtoehtoa: joko
poistaa kaikki Fedoran omasta asennuslähteestä asennetut voikkoon liittyvät
paketit ja asentaa OpenSuse-versiot tilalle tai kääntää OpenSusen
tmispell-voikko- ja openoffice.org-voikko-paketit Fedoran virallisia
paketteja vasten. Jälkimmäisessä tapauksessa joutuisi ehkä hieman muokkaamaan
spec-tiedostoja ensin.

--
Ville-Pekka Vainio