[voikko] Inen-johdin aina sallittu + substantiivi

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Jan 10 22:33:52 EET 2008

On Thursday 10 January 2008, Teemu Likonen wrote:
> Ajoin oikolukutestin ison sanaston kanssa ja... aijai. Toisaalta syntyy
> hyviä uusia yhdyssanoja ("sijais-, kierteis-, kukkais-"), mutta
> valitettavasti myös paljon kirjoitusvirheitä tai muuten virheellisiä
> kirjoitusasuja. Väärin on esimerkiksi "*vokaalistina", ellei
> tarkoitetaan 'vokaalinen tina'. Todennäköisesti on kuitenkin
> tarkoitettu "vokalistina". Vastaava on myös "*finaalistina",
> eli -isti-johtimellisia menee jonkin verran väärin. Myös
> yhdyssanavirheitä hyväksytään, esimerkiksi "50 vuotisjuhla".

Onko muuten tarpeen, että esimerkiksi sanoilla "vuosi" ja "nimi" on
lippu "inen-johdin aina sallittu"? Mielestäni ne voisi poistaa.

> Laitoin Soikon oikolukemaan kaikki nyt syntyneet uudet sanat ja siinä ei
> näköjään tällaista yhdyssanasääntöä ole. Word sallii huomattavasti
> vapaammin (kuten yleensäkin), mutta sekään ei ihan näitä kaikkia.
> Edellä mainitut virheet Word hyväksyy.
>
> Olen sitä mieltä, että tällaista muutosta ei kannata oikolukuun tehdä.
> Testimielessä tämä oli silti hyvä, koska sen perusteella voidaan lisätä
> muutama tärkeä -s-yhdysosamuoto sanastoon. Onko se nyt sitten
> etuliitteiden kautta vai miten?

Etuliitteiden kautta, jos ei olla lisäämässä kovin montaa sanaa. Jos näitä
tarvitaan paljon, kannattaa harkita jonkin uuden lipun kehittämistä
tarkoitusta varten.

Omasta testiaineistostani katsomalla lisättäviksi etuliitteiksi sopisivat
yleisyytensä perusteella "sijais-", "kierteis-" ja "vaivais-". Lisäksi
sanastosta puuttui yleinen sana "nimismies", mutta sen taisitkin juuri
lisätä.

Eli bugi #1637596 jätetään nähtävästi korjaamatta?