[voikko] Varmistus suomi-malagan riippuvuuksista

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Jan 10 22:59:08 EET 2008

On Thursday 10 January 2008, Ville-Pekka Vainio wrote:
> [...]
> toimii. Mutta tulin ajatelleeksi, että olisi varmaankin mahdollista asettaa
> suomi-malagan riippuvuudeksi pelkästään libmalaga, jolloin Voikon
> peruskäyttäjien ei tarvitsisi asentaa noita yllä lueteltuja tiedostoja
> (siis malaga-nimistä pakettia) ollenkaan.
>
> Nyt kun suomi-malagasta julkaistiin uusi versio, olisi hyvä mahdollisuus
> säätää riippuvuuksia paketin päivityksen yhteydessä, ainakin Fedora
> Rawhidessä jos ei muualla. Siksi ajattelinkin varmistaa, että tarvitseeko
> suomi-malaga mitään noista tiedostoista (lähinnä binääreitä),

Tämä taitaa olla pitkälti näkökantakysymys. Debianissa Suomi-malagasta tehty
binääripaketti voikko-fi ei sisällä riippuvuuksia mihinkään toiseen
pakettiin, vaan kaikki riippuvuudet tulevat libvoikon kautta. Toisaalta
Suomi-malaga yksinään on hyödytön, jos mitään malagan osia ei ole
asennettuna. Voikon käyttäjille malagan ohjelmabinäärit ovat kuitenkin
tarpeettomia, joten niihin ei riippuvuutta tarvitse laittaa. Libmalaga on
ainoa Voikon käyttäjille tarpeellinen osa.

Toisaalta libvoikko ja Suomi-malaga vaativat molemmat tietyn version
(lib)malagasta, ja tämä versiovaatimus ei välttämättä ole molemmilla sama
[1]. Tässä mielessä voi olla perusteltua, että molemmat paketit riippuisivat
eksplisiittisesti libmalagasta.

> Noin muuten, onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon
> suomi-malagan päivityksessä? Libvoikko ilmeisesti lukee suomi-malagan
> tiedostoja "lennosta", joten sen suhteen ei pitäisi tulla mitään
> erityisempiä toimia?

Suomi-malagan versio 1.0 on Voikon kannalta täysin yhteensopiva version 0.7.7
kanssa, joten mitään päivityksestä johtuvia muutoksia ei pitäisi tarvita.

Harri

[1] Oikeasti tälläkin hetkellä libvoikolle (versio 1.6) kelpaisi libmalagasta
versio 7.5 tai uudempi. Mutta koska libvoikko vaatii Suomi-malagasta
vähintään version 0.7.3, ja Suomi-malaga 0.7.3 toimii ainoastaan malagan
version 7.8 tai uudempien kanssa, on julkaisutietoihin kirjattu suoraan
libvoikon vaativan tämän version 7.8.