[voikko] Sigurðardóttir Reykjavíkista Joukahaisessa

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat Jan 12 23:38:25 EET 2008

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Kirjaimen í voin kyllä lisätä Joukahaiseen. Mutta en ole niinkään
> varma, onko ð tarpeellinen suomen kielen sanastossa.

Akuutti-i:tä tarvittaisiin esimerkiksi tärkeässä nimessä Dalí, mutta tuo
ei taida muutenkaan toimia, koska illatiivi olisi ilmeisesti "Dalíin"
eli päätteessä ei ole í:tä.

Minun kantani ð:ään oikolukusanastossa on, että jos on jokin tärkeä
suomen kielen käyttötilanteissa yleisesti esiintyvä nimi tai
sitaattilaina, jossa tuota kirjainta tarvitaan, sen voi lisätä. Muuten
se on turha oikoluvussa.

Yleisenä huomiona, että vieraskielisten sanojen taivuttaminen oikein on
Joukahaisessa ja Suomi-Malagassa joskus mahdotonta. Vierassanat eivät
aina mahdu mihinkään valmiiseen taivutusparadigmaan. Vääriä ei taas
kannata laittaa, koska ihmiset osaavat kirjoittaa väärin ilman
oikolukuakin. :) Väärin toimiva oikoluku saisi ihmiset luulemaan
kirjoittaneensa oikein.

Knoppitietona voisi mainita, että Ð ja ð ovat muun muassa islannin
kielen eth-kirjaimia (U+00D0 ja U+00F0). Myös kansainvälisissä
foneettisissa aakkosissa käytetään ð-merkkiä. Sen sijaan Đ ja đ ovat
poikkiviiva-d:itä (U+0110 ja U+0111).

Edelleen voisi ajautua sivupoluille ja mainita, että muun muassa
edelliset merkit voi tuottaa uudella suomalaisella monikielisellä
näppäimistöasettelulla. Se on X-ikkunoinnissa asettelun "fi"
muunnelma "kotoistus". Nähtävästi se on tulossa oletus-fi-asetteluksi
seuraavassa X.orgin versiossa. Ainakin X.orgin versionhallinnassa
kyseinen muutos on viime syksyn aikana tehty. Täällä hieman lisätietoja
näppäimistöasettelusta:

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/uusinappis.html